Na klidné, hladké vodní hladině vidíme na obrazovce:
nic; radarové impulsy se odrazí pryč, žádný odražený signál do antény nepřijde.
břehové linie a jiné objekty obsahující kolmo zasažené části ploch.
objekty nacházející se pod vodou, jejichž obraz je otočený o 1800.
Výchylkoměr pracuje na principu:
točícího se gyroskopu, který si ve volném prostoru ponechává svou polohu. Této vlastnosti se využívá k indikaci výchylky kormidla.
točícího se gyroskopu, který si ve volném prostoru ponechává svou polohu. Této vlastnosti se využívá k indikaci rychlosti otáčení lodi.
točícího se gyroskopu, který reaguje na změny kurzu tím, že se natáčí o stejnou hodnotu.Této vlastnosti se využívá k indikaci rychlosti otáčení lodi.
Elektromagnetické vlny se šíří ve volném prostoru rychlostí:
zvuku, cca 330 m/s.
1112 km/hod.
světla (300 000 km /sec.).
Zařízení se ladí v rozsahu vzdálenosti:
v celém rozsahu vzdáleností.
velkém rozsahu vzdálenosti (? 8 km).
malé vzdálenosti (do 400 m).
Z doby proběhu mezi vysláním vysílacího impulsu a příjmem odraženého signálu se zjistí:
směr objektu/cíle ve vztahu k vlastní kurzové čáře.
rychlost cíle objektu v závislosti na vlastní rychlosti.
vzdálenost mezi radarovou anténou a objektem/cílem.
Průměrný vysílací výkon radarových zařízení vnitrozemských lodí je:
4 až 5 kW.
0,5 až 3 W.
73,5 W.
Při manévru otočení pro plavbu zpět během 2 minut ukazuje výchylkoměr během otáčení:
rychlost otáčení 900 /min.
rychlost otáčení 450 /min.
otočení o 1800.
Radarovým zařízením se vytváří:
elektromagnetické vlny.
úzký světelný paprsek, který je ve vzdálenosti do 20 m nebezpečný.
laserový paprsek.
Radarového zařízení pracuje na principu:
ve vysílači jsou vytvářeny elektromagnetické impulsy. Ty jsou anténou svazkovitě vysílány a šíří se přímočaře rychlostí zvuku. Narazí-li na nějaký předmět, následuje difúzní odraz. Vysílací impulsy, které nedopadnou na objekt/cíl pod úhlem 90?, se odrazí tak, že se jako odražený signál vrátí zpět do antény. V přijímači jsou impulsy odražených signálů zpracovány a na indikátoru jsou viditelné jako kresba světlých skvrn (cíle).
ve vysílači jsou vytvářeny elektromagnetické impulsy. Ty jsou anténou kruhově vysílány a šíří se přímočaře rychlostí světla. Narazí-li na nějaký předmět, kdy úhel dopadu se rovná úhlu odrazu, vrátí zpět do antény. V přijímači jsou impulsy odražených signálů zpracovány a na indikátoru jsou viditelné jako kresba světlých skvrn (cíle).
ve vysílači jsou vytvářeny elektromagnetické impulsy. Ty jsou anténou svazkovitě vysílány a šíří se přímočaře rychlostí světla. Narazí-li na nějaký předmět pod úhlem 90?, se odrazí tak, že se jako odražený signál vrátí zpět do antény. V přijímači jsou impulsy odražených signálů zpracovány a na indikátoru jsou viditelné jako kresba světlých skvrn (cíle).
Centrování radarového obrazu je nezbytné:
na úzkých vodách, v přístavech a před manévry se zpomalením plavby.
po každém zapnutí přístroje.
po každé opravě, při které byla demontována anténa.
Na obrazovce je kromě odražených signálů radiolokačního cíle znázorněno:
střední bod, přední linie, měřicí kruhy, zaměřovací stupnice a informace o nastavení radaru.
střední bod, přední linie, měřicí kruhy, zaměřovací pravítko, zaměřovací stupnice a podkladová plavební mapa.
vlastní plavidlo ve formě obrazu na přední linii, střední bod, přední linie, měřicí kruhy, zaměřovací stupnice a nautické informace.
Šířka svazku antény dlouhé 1,80 m ve vzdálenosti 1200 m je přibližně:
2 ? cm.
56 m.
28 m.
Ovládací prvek „Decentrování“/Off-Centering“:
volí se rozsah vzdáleností.
eliminuje vliv upevnění anténního systému mimo podélnou osu plavidla.
přenáší střední bod dolů, aby se tak docílilo většího výhledu dopředu. Větší výhled dopředu je však na úkor menšího výhledu směrem dozadu.
Návod k obsluze radaru musí obsahovat:
informace o uvedení do provozu a obsluze, údržbě, všeobecných bezpečnostních předpisech a pokyny pro technicky bezvadnou vestavbu do plavidla.
postup při vedení plavidla za snížené viditelnosti pomocí radaru.
spojení na servisní středisko pro záruční opravy.
Radar používaný na Rýně musí mít nastavitelná pásma alespoň:
500 m, 800 m, 1200 m, 1600 m, a 2000 m a 5000 m.
500 m, 1000 m, 1600 m, a 5000 m.
500 m, 800 m, 1200 m, 1600 m, a 2000 m.
Pevné a variabilní měřicí kruhy poskytují informaci o:
směru plavby a kursu vlastního plavidla.
vlastní pozici.
vzdálenosti k jiným objektům a jejich vzdálenosti mezi sebou navzájem.
Odražený signál od plujícího plavidla v protisměru se bude na obrazovce pohybovat:
na střed obrazovky rychlostí plavby vlastního plavidla.
na střed obrazovky rychlostí, která je součtem rychlostí obou plavidel.
na střed obrazovky rychlostí, která je rozdílem rychlostí obou plavidel pomalu.
Malý cíl za větším objektem se na radarové obrazovce:
zobrazí vícenásobným odrazem.
nezobrazí, je v radarovém stínu.
zobrazí jako zdánlivý cíl.
Výchylkoměr ukazuje:
boční snos (derivaci).
rychlost otáčení.
vychýlení kormidla.
Omezení informací při plavbě s pomocí radaru spočívá v tom, že:
radarové zařízení nemůže vidět za roh.
radarové zařízení nemůže zobrazit více cílů ležících odděleně.
radarové zařízení nemůže zobrazit velké objekty za malými v radarovém stínu.
Správný odstup břehové linie nebo ochranné hráze v závislosti na vodním stavu lze na obrazovce kontrolovat pomocí:
variabilního kruhu vzdálenosti nastaveného do mezilehlé polohy.
stopy dosvitu vlastního plavidla.
pevných měřicích kruhů, nastavených na potřebné zvětšení.
Odražený signál stojícího plavidla se na obrazovce:
bude pohybovat na střed obrazovky rychlostí plavby vlastního plavidla.
bude pohybovat od středu obrazovky k přední linii rychlostí plavby vlastního plavidla.
nebude pohybovat.
Za pravý signál při vícenásobném odrazu považujeme:
nejbližší a nejjasnější.
nejvzdálenější.
žádný, přístroj je nutné vyladit.
V oblasti rozptylového pole na odvrácené straně mostu lze zjistit plující plavidlo:
rádiem a zvukovým signálem.
vícenásobným odrazem impulzů mostních pilířů.
dvojitým nebo vícenásobným odraženým signálem.
Při plavbě za snížené viditelností dává plavidlo plující proti proudu s pomocí radaru zvukový signál:
jeden dlouhý zvuk v případě potřeby jako odpověď na trojtónový zvukový signál.
trojtónový zvukový signál a vždy jako odpověď na jeden dlouhý zvuk.
při zachycení signálu jiného plavidla jeden dlouhý zvuk a vždy jako odpověď na trojtónový zvukový signál.
Pod pojmem „sníženou viditelnost“ se rozumí:
déšť a sněžení s viditelností nad 1000 m.
tma (noc).
viditelnost pod 1000 m.
Signál „Řada úderů na zvon“ se dává za snížené viditelnosti:
1x za minutu.
v případě potřeby a vždy jako odpověď na trojtónový zvukový signál.
každou minutu, a musí být opakován tak dlouho, dokud jsou slyšitelné signály nebo hluky jiných plavidel.
Plavidlo plující s pomocí radaru po proudu odpovídá na návrh týkající se kursu daný plavidlem plujícím s pomocí radaru proti proudu:
potvrzením, navržené strany pro potkávání nebo navržením jiné strany.
musí plavidlu plujícímu s pomocí radaru proti proudu odpovědět a za své plavidlo uvést druh nákladu a cílový přístav.
trojtónovým zvukovým signálem.