Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Termínem "dlouhý zvuk" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


zvuk trvající 1 sekundu.

zvuk trvající 1/4 sekundy.

zvuk trvající 4 sekundy.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Tento signální znak (plovatka) znamená:


rozdělení plavební dráhy.

levá strana plavební dráhy.

pravá strana plavební dráhy.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Vůdcem plavidla smí být osoba:


která je vyučena v příslušném oboru vnitrozemské plavby.

starší 18 let a má pro instalovaný výkon lodního stroje potřebné oprávnění.

která je k tomu způsobilá.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Termínem "kormidelna" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


místo na palubě, které slouží vůdci plavidla pro plnění všech funkcí.

zastřešený prostor na palubě plavidla vybavený kormidelním kolem.

prostor nebo nástavba na palubě odkud se řídí plavidlo.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Termínem "vlečná sestava" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:


pevně nebo kloubově spojeno více plavidel, přičemž alespoň jedno z nich je umístěno před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.

spojení jednoho nebo více plavidel, vlečených jedním nebo několika plavidly s vlastním pohonem.

dvě a více plavidel svázaných boky vedle sebe, z nichž se ani jedno nenachází před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.




Otázka číslo 6
za 1 bod

Červeným plamencem signalizuje plavidlo:


které má přednost při proplouvání místy s určeným pořadím proplouvání.

požární ochrany.

které vleče rybářské sítě nebo jiné rybolovné zařízení.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Světla plavidel se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozdělují podle hodnoty fotometrické intenzity:


na obrysová světla, tlumená světla a světla do mlhy.

na přístrojová světla, signalizační světla a výstražná světla.

na obyčejná světla, jasná světla a silná světla.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:


kroužením světlem.

opakovaným zvukovým signálem tři krátké zvuky, tři dlouhé zvuky a tři krátké zvuky (SOS podle Morseovy abecedy).

vyvěšením vlajky "A" Mezinárodního vlajkového kódu na levém nebo pravém boku plavidla podle toho, na které straně je plavební dráha volná.




Otázka číslo 9
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


zákaz proplutí.

příkaz zachovat zvláštní pozornost.

omezení v plavbě, s nímž je nutno se seznámit "INFORMUJTE SE".




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Termínem "noc" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí doba:


která začíná půl hodiny po západu slunce a končí půl hodiny před východem slunce.

mezi západem a východem slunce.

od 20,00 h do 4,30 h v létě a od 17,00 h do 7,00 h v zimě.




Otázka číslo 11
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


zařízení pro připojení normalizované příruby hasičské hadice (hydrant).

sběrné místo pro odevzdávání ropných odpadů z plavidel.

místo odběru pitné vody.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Řada úderů na zvon trvá:


4 sekundy, může být nahrazena řadou úderů kovu o kov stejné časové délky.

12 sekund, může být nahrazena blikavým bílým světlem, viditelným ze všech stran, stejné časové délky.

8 až 12 sekund, nesmí být nahrazena jiným způsobem.




Otázka číslo 13
za 1 bod

Tento signální znak (světla) znamená:


zákaz proplutí.

doporučené proplavování v jenom směru nebo v obou směrech.

příkaz dát zvukový signál "1 krátký zvuk" nebo "2 krátké zvuky".




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Na vodní cestě je zakázáno:


plout za bóje, vyznačující strany plavební dráhy.

řídit se signálními znaky, které jsou umístěny na břehu vlevo ve směru plavby plavidla.

používat signální znaky k vyvazování plavidel, poškozovat tyto znaky nebo v jejich blízkosti umísťovat předměty, zaměnitelné s plavebním značením.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Za stání musí být plavidla zakotvena nebo vyvázána tak, aby:


způsob zakotvení nebo vyvázání odpovídal postupu, vyznačeném na příslušném signálním znaku.

jejich přídě směřovaly vždy proti proudu a na plavidlo byl zajištěn bezpečný přechod po lávce.

nemohla změnit svoji polohu a ohrozit tím jiná plavidla nebo jim překážet.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Koupající se osoby musí od plavidel, která nejsou malými dodržovat bezpečnou vzdálenost, která je alespoň:


3 m.

10 m.

50 m.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Oko na laně vytvořené lanovou sponou může být použito na:


kotvících lanech plovoucích strojů a na vyvázání přístavních můstků osobní lodní

dopravy.

vyvazování plavidel s vlastním pohonem v plavebních komorách.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Zvednuté kotvy nesmějí přesahovat:


přes půdorysný obrys plavidla.

nad úroveň paluby.

pod úrovní dna nebo kýlu plavidla.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Kotvu se sklopnými rameny vyprošťujeme ze dna :


vytahováním kotevního lana nebo řetězu, čímž dřík kotvy uvolní kotvu ze dna.

za pomoci vyprošťovacího lana upevněného na rameni kotvy.

za pomoci vyprošťovací loďky.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Mezi individuální záchranné prostředky patří záchranné:


vory.

čluny.

vesty.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Kotvu s pevnými rameny vyprošťujeme ze dna :


za pomoci vyprošťovací loďky.

vytahováním kotevního lana nebo řetězu, čímž dřík kotvy uvolní kotvu ze dna.

za pomoci vyprošťovacího lana upevněného na rameni kotvy.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Nosnost řetězů se snižuje na polovinu při teplotách:


0oC a nižších.

-20oC a nižších.

-10oC a nižších.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Lodní nástavba je:


lodní sklad.

nákladní prostor.

část lodního tělesa nad palubou.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Mezi pohyblivou vyvazovací výstroj patří:


rohatinky.

lana.

pacholata.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Lodní obšívka se skládá z dnové obšívky a:


outorů.

boční obšívky.

boční obšívky a outorů.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

U plovoucího drapákového bagru se drapáková lžíce při zavalení uvolňuje:


co nejrychlejším trhnutím vyprošťovacích lan.

trhem zvedacích lan.

tahem zvedacích lan.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Nejnižší koeficient naplnění drapákové lžíce u drapákového bagru z uvedených zemin má:


štěrk.

kamenitý materiál.

písek.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Výkon bagrovacího čerpadla u sacího bagru je hlavně určován:


zrnitostí zeminy.

hloubkou, z které se zemina bagruje.

původem zeminy.




Otázka číslo 29
za 1 bod

 

Obsluha plovoucího stroje s plovoucím zařízením je povinna zastavit těžební zařízení při


7 m/s.

rychlosti větru nad:

17 m/s.




Otázka číslo 30
za 1 bod

 

Uzemnění plovoucího bagru, které zabezpečuje ochranu osob před elektrickým proudem, zajišťuje zemní ochranný vodič:


umístěný v kotevním uzemňovacím vodiči.

v přívodním elektrokabelu.

který je umístěn v kotevním řetězu.




Otázka číslo 31
za 1 bod

 

Možnost uvedení elektrického nebo strojního zařízení do chodu a jeho spuštění z více míst současně:


je povolena, ale pouze při splnění bezpečnostních podmínek.

musí být vyloučena.

je povolena.




Otázka číslo 32
za 1 bod

 

Mezi konstrukční prvky drapákového bagru patří:


závěsná konstrukce tvaru "A".

elektricky poháněný kladkostroj - "pojízdná kočka".

horní a spodní turas.




Otázka číslo 33
za 1 bod

 

Zjistí-li obsluha elektrického nebo strojního zařízení během provozu závadu nebo poškození, které by mohlo ohrozit bezpečnost práce nebo provozu:


musí zařízení ihned zastavit a zajistit proti nežádoucímu uvedení do chodu.

musí zařízení v souladu s dokumentací ještě před zastavením nechat 1 minutu v chodu.

nesmí z bezpečnostních důvodů zařízení ihned zastavit.




Otázka číslo 34
za 1 bod

 

Základním příčným vyztužením všech typů korečkových bagrů:


je příčná korečková výztuha.

jsou přední a střední portály (věže).

je přední a zadní turasová výztuha.




Otázka číslo 35
za 1 bod

 

Závažné události a nebezpečné stavy, které by mohly ohrozit provoz organizace nebo zákonem chráněný obecný zájem je organizace povinna bezodkladně ohlásit:


Českému báňskému úřadu.

obvodnímu báňskému úřadu.

státní plavební správě.




Otázka číslo 36
za 1 bod

 

Elektrické nebo strojní zařízení může být uvedeno do provozu:


ve výjimečných případech i před provedením předepsaných prohlídek, zkoušek a revizí.

pouze se souhlasem provozní organizace.

jen po provedení předepsaných prohlídek, zkoušek a revizí.




Otázka číslo 37
za 1 bod

 

Plošiny pro obsluhu a údržbu elektrických nebo strojních zařízení musí


pouze po schodech.

být kromě jiného bezpečně přístupné:

po schodech nebo žebřících.




Otázka číslo 38
za 1 bod

 

Začátek těžby plovoucím korečkovým bagrem můžeme charakterizovat následujícím postupem:


dáme zvukový signál, vyzvedneme lafetu nad hladinu, spustíme dopravníkový pás, napneme zadní a povolíme přední kotevní lano, zapneme motor dolního turasu a pomalu položíme lafetu na bagrovanou zeminu.

zvedneme lafetu nad bagrovanou zeminu, mírně napneme přední kotevní lano, dáme zvukový signál, spustíme dopravníkový pás a potom motor horního turasu.

dáme zvukový signál, položíme lafetu na bagrovanou zeminu, povolíme přední kotevní lano, zapneme motor dolního turasu a spustíme dopravníkový pás.




Otázka číslo 39
za 1 bod

 

Mechanizovaný bagrovací proces, při němž se vodou rozrušuje a také dopravuje zemina na místo technologického určení, se nazývá:


hydrogeologie.

hydromechanizace.

hydrologie.




Otázka číslo 40
za 1 bod

 

Přívodní kabel elektrických zařízení uložený ve vodě nebo nad vodou:


může být spojován spojovacími armaturami.

nesmí být spojován spojovacími armaturami.

může být spojován spojovacími armaturami pouze za předpokladu, že jsou z