Termínem "dlouhý zvuk" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
zvuk trvající 1 sekundu.
zvuk trvající 1/4 sekundy.
zvuk trvající 4 sekundy.
Tento signální znak (plovatka) znamená:
rozdělení plavební dráhy.
levá strana plavební dráhy.
pravá strana plavební dráhy.
Vůdcem plavidla smí být osoba:
která je vyučena v příslušném oboru vnitrozemské plavby.
starší 18 let a má pro instalovaný výkon lodního stroje potřebné oprávnění.
která je k tomu způsobilá.
Termínem "kormidelna" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
místo na palubě, které slouží vůdci plavidla pro plnění všech funkcí.
zastřešený prostor na palubě plavidla vybavený kormidelním kolem.
prostor nebo nástavba na palubě odkud se řídí plavidlo.
Termínem "vlečná sestava" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:
pevně nebo kloubově spojeno více plavidel, přičemž alespoň jedno z nich je umístěno před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.
spojení jednoho nebo více plavidel, vlečených jedním nebo několika plavidly s vlastním pohonem.
dvě a více plavidel svázaných boky vedle sebe, z nichž se ani jedno nenachází před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.
Červeným plamencem signalizuje plavidlo:
které má přednost při proplouvání místy s určeným pořadím proplouvání.
požární ochrany.
které vleče rybářské sítě nebo jiné rybolovné zařízení.
Světla plavidel se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozdělují podle hodnoty fotometrické intenzity:
na obrysová světla, tlumená světla a světla do mlhy.
na přístrojová světla, signalizační světla a výstražná světla.
na obyčejná světla, jasná světla a silná světla.
Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:
kroužením světlem.
opakovaným zvukovým signálem tři krátké zvuky, tři dlouhé zvuky a tři krátké zvuky (SOS podle Morseovy abecedy).
vyvěšením vlajky "A" Mezinárodního vlajkového kódu na levém nebo pravém boku plavidla podle toho, na které straně je plavební dráha volná.
Tento signální znak (tabule) znamená:
zákaz proplutí.
příkaz zachovat zvláštní pozornost.
omezení v plavbě, s nímž je nutno se seznámit "INFORMUJTE SE".
Termínem "noc" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí doba:
která začíná půl hodiny po západu slunce a končí půl hodiny před východem slunce.
mezi západem a východem slunce.
od 20,00 h do 4,30 h v létě a od 17,00 h do 7,00 h v zimě.
zařízení pro připojení normalizované příruby hasičské hadice (hydrant).
sběrné místo pro odevzdávání ropných odpadů z plavidel.
místo odběru pitné vody.
Řada úderů na zvon trvá:
4 sekundy, může být nahrazena řadou úderů kovu o kov stejné časové délky.
12 sekund, může být nahrazena blikavým bílým světlem, viditelným ze všech stran, stejné časové délky.
8 až 12 sekund, nesmí být nahrazena jiným způsobem.
Tento signální znak (světla) znamená:
doporučené proplavování v jenom směru nebo v obou směrech.
příkaz dát zvukový signál "1 krátký zvuk" nebo "2 krátké zvuky".
Na vodní cestě je zakázáno:
plout za bóje, vyznačující strany plavební dráhy.
řídit se signálními znaky, které jsou umístěny na břehu vlevo ve směru plavby plavidla.
používat signální znaky k vyvazování plavidel, poškozovat tyto znaky nebo v jejich blízkosti umísťovat předměty, zaměnitelné s plavebním značením.
Za stání musí být plavidla zakotvena nebo vyvázána tak, aby:
způsob zakotvení nebo vyvázání odpovídal postupu, vyznačeném na příslušném signálním znaku.
jejich přídě směřovaly vždy proti proudu a na plavidlo byl zajištěn bezpečný přechod po lávce.
nemohla změnit svoji polohu a ohrozit tím jiná plavidla nebo jim překážet.
Koupající se osoby musí od plavidel, která nejsou malými dodržovat bezpečnou vzdálenost, která je alespoň:
3 m.
10 m.
50 m.
Oko na laně vytvořené lanovou sponou může být použito na:
kotvících lanech plovoucích strojů a na vyvázání přístavních můstků osobní lodní
dopravy.
vyvazování plavidel s vlastním pohonem v plavebních komorách.
Zvednuté kotvy nesmějí přesahovat:
přes půdorysný obrys plavidla.
nad úroveň paluby.
pod úrovní dna nebo kýlu plavidla.
Kotvu se sklopnými rameny vyprošťujeme ze dna :
vytahováním kotevního lana nebo řetězu, čímž dřík kotvy uvolní kotvu ze dna.
za pomoci vyprošťovacího lana upevněného na rameni kotvy.
za pomoci vyprošťovací loďky.
Mezi individuální záchranné prostředky patří záchranné:
vory.
čluny.
vesty.
Kotvu s pevnými rameny vyprošťujeme ze dna :
Nosnost řetězů se snižuje na polovinu při teplotách:
0oC a nižších.
-20oC a nižších.
-10oC a nižších.
Lodní nástavba je:
lodní sklad.
nákladní prostor.
část lodního tělesa nad palubou.
Mezi pohyblivou vyvazovací výstroj patří:
rohatinky.
lana.
pacholata.
Lodní obšívka se skládá z dnové obšívky a:
outorů.
boční obšívky.
boční obšívky a outorů.
U plovoucího drapákového bagru se drapáková lžíce při zavalení uvolňuje:
co nejrychlejším trhnutím vyprošťovacích lan.
trhem zvedacích lan.
tahem zvedacích lan.
Nejnižší koeficient naplnění drapákové lžíce u drapákového bagru z uvedených zemin má:
štěrk.
kamenitý materiál.
písek.
Výkon bagrovacího čerpadla u sacího bagru je hlavně určován:
zrnitostí zeminy.
hloubkou, z které se zemina bagruje.
původem zeminy.
Obsluha plovoucího stroje s plovoucím zařízením je povinna zastavit těžební zařízení při
7 m/s.
rychlosti větru nad:
17 m/s.
Uzemnění plovoucího bagru, které zabezpečuje ochranu osob před elektrickým proudem, zajišťuje zemní ochranný vodič:
umístěný v kotevním uzemňovacím vodiči.
v přívodním elektrokabelu.
který je umístěn v kotevním řetězu.
Možnost uvedení elektrického nebo strojního zařízení do chodu a jeho spuštění z více míst současně:
je povolena, ale pouze při splnění bezpečnostních podmínek.
musí být vyloučena.
je povolena.
Mezi konstrukční prvky drapákového bagru patří:
závěsná konstrukce tvaru "A".
elektricky poháněný kladkostroj - "pojízdná kočka".
horní a spodní turas.
Zjistí-li obsluha elektrického nebo strojního zařízení během provozu závadu nebo poškození, které by mohlo ohrozit bezpečnost práce nebo provozu:
musí zařízení ihned zastavit a zajistit proti nežádoucímu uvedení do chodu.
musí zařízení v souladu s dokumentací ještě před zastavením nechat 1 minutu v chodu.
nesmí z bezpečnostních důvodů zařízení ihned zastavit.
Základním příčným vyztužením všech typů korečkových bagrů:
je příčná korečková výztuha.
jsou přední a střední portály (věže).
je přední a zadní turasová výztuha.
Závažné události a nebezpečné stavy, které by mohly ohrozit provoz organizace nebo zákonem chráněný obecný zájem je organizace povinna bezodkladně ohlásit:
Českému báňskému úřadu.
obvodnímu báňskému úřadu.
státní plavební správě.
Elektrické nebo strojní zařízení může být uvedeno do provozu:
ve výjimečných případech i před provedením předepsaných prohlídek, zkoušek a revizí.
pouze se souhlasem provozní organizace.
jen po provedení předepsaných prohlídek, zkoušek a revizí.
Plošiny pro obsluhu a údržbu elektrických nebo strojních zařízení musí
pouze po schodech.
být kromě jiného bezpečně přístupné:
po schodech nebo žebřících.
Začátek těžby plovoucím korečkovým bagrem můžeme charakterizovat následujícím postupem:
dáme zvukový signál, vyzvedneme lafetu nad hladinu, spustíme dopravníkový pás, napneme zadní a povolíme přední kotevní lano, zapneme motor dolního turasu a pomalu položíme lafetu na bagrovanou zeminu.
zvedneme lafetu nad bagrovanou zeminu, mírně napneme přední kotevní lano, dáme zvukový signál, spustíme dopravníkový pás a potom motor horního turasu.
dáme zvukový signál, položíme lafetu na bagrovanou zeminu, povolíme přední kotevní lano, zapneme motor dolního turasu a spustíme dopravníkový pás.
Mechanizovaný bagrovací proces, při němž se vodou rozrušuje a také dopravuje zemina na místo technologického určení, se nazývá:
hydrogeologie.
hydromechanizace.
hydrologie.
Přívodní kabel elektrických zařízení uložený ve vodě nebo nad vodou:
může být spojován spojovacími armaturami.
nesmí být spojován spojovacími armaturami.
může být spojován spojovacími armaturami pouze za předpokladu, že jsou z