Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Vůdcem plavidla smí být osoba:


která je vyučena v příslušném oboru vnitrozemské plavby.

která je k tomu způsobilá.

starší 18 let a má pro instalovaný výkon lodního stroje potřebné oprávnění.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Plavidlo, které pluje pomocí plachet a současně používá vlastní strojní pohon, se ve smyslu pravidel plavebního provozu považuje:


za plavidlo s vlastním pohonem.

i nadále za plachetnici.

za plavidlo, které není malým plavidlem.




Otázka číslo 3
za 1 bod

Tento plovoucí signální znak (plovatka) znamená:


levá strana plavební dráhy.

rozdělení plavební dráhy.

pravá strana plavební dráhy.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Všechny osoby na plavidle jsou povinny řídit se příkazy:


které jim dají členové posádky plavidla v zájmu plného vytížení osobních lodí.

které jim dal provozovatel plavidla v zájmu zajištění pořádku na plavidle.

které jim dává vůdce plavidla k zajištění bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu.




Otázka číslo 5
za 1 bod

Modrým blikavým světlem signalizuje plavidlo:


přepravující nebezpečné věci.

které poskytuje technickou pomoc jiným plavidlům.

složek integrovaného záchranného systému.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Termínem "převozní loď" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


plovoucí zařízení, které zajišťuje přepravu napříč nebo ve směru vodní cesty a je vybaveno lodním osvědčením.

plavidlo, které zajišťuje přepravu napříč vodní cesty a pro tento druh přepravy je plavebním úřadem schválena jeho technická způsobilost.

plovoucí těleso, které je plavebním úřadem určeno pro přepravu nákladu nebo cestujících pouze mezi dvěma přístavy nebo překladišti na jedné vodní cestě.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Termínem "plovoucí stroj " se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:


zařízení schopná plavby, určené k záchraně poškozených plavidel a vyprošťování nasedlých nebo uvázlých plavidel v plavební dráze.

konstrukce, objekt nebo pevné seskupení předmětů, schopné plavby, vybavené dílenskou technikou, určené pro opravy a údržbu plavidel v provozu.

zařízení schopné plavby vybavené mechanickým zařízením a určené pro práce na vodní cestě nebo v přístavu.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Termínem "kormidelna" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


místo na palubě plavidla, které slouží vůdci plavidla pro plnění všech funkcí.

prostor nebo nástavba na palubě, odkud se řídí plavidlo.

zastřešený prostor na palubě plavidla vybavený kormidelním kolem.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Termínem "plavidlo s vlastním pohonem" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


plavidlo vybavené vlastním strojním pohonem.

plavidlo, které není malým plavidlem.

plavidlo poháněné strojním pohonem, plachtami, pádly nebo vesly.




Otázka číslo 10
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


celnice.

telefonní stanice.

místo vyhrazené pro stání malých plavidel.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Plovoucí garáž je ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě:


plovoucím tělesem.

plovoucím strojem.

plovoucím zařízením.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Termínem "stálé světlo viditelné ze všech stran" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku:


360°.

380°.

225°.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Člen posádky plavidla může obsluhovat provozní zařízení plavební komory:


pouze v případě, není-li dosažitelná obsluha plavební komory.

vždy, svítí -li na signalizaci plavební komory dvě červená světla pod sebou.

jen jedná-li se o plavební komoru se samoobslužným proplavováním.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:


světelným signálem sestávajícím ze spojení znaků… - - -… (SOS) podle Morseovy abecedy.

vyléváním hořícího dehtu nebo oleje na hladinu vody, po směru proudu.

dvěma světlomety nastavenými vzhůru, jejichž paprsky svírají úhel 90°a na obloze vytvářejí písmeno "X".




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Termínem "plavidlo" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:


ovladatelné těleso určené k pohybu a stání na vodě, zejména za účelem přepravy osob a nákladu nebo nesení strojů a zařízení.

těleso schopné plavby, vyjma plovoucích strojů a plovoucích zařízení.

loď splňující technické požadavky pro přepravu osob a nákladu, vyjma převozních lodí na nesledovaných vodních cestách.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Při práci s lanem je lodník povinen:


vytočit z navijáku jen potřebnou délku lana.

používat silonová lana k vlečení a zastavování plavidel.

při zadržování plavidla lano pevně uvázat na pachole.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Při kotvení kotvou svrženou s paluby musí být kotevní řetěz (lano):


neustále napnuté.

mezi lodníkem spouštějícím kotvu a bokem lodě.

mezi lodníkem spouštějícím kotvu a protějším bokem lodě.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Střední ponor plavidla je:


ponor uprostřed výšky trupu plavidla.

ponor uprostřed délky plavidla.

střední hodnota odečtených ponorů na všech cejchovních stupnicích.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Hlídka musí být:


na každém plavidle stojícím v přístavním bazénu.

na samostatně stojícím plavidle v přístavním bazénu.

na plavidle manévrujícím v přístavu.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Lekážní plachta je určena k:


překrytí přepravovaného nákladu.

zamezení vnikání vody do plavidla.

zamezení přístupu vzduchu k hořícímu nákladu.




Otázka číslo 21
za 1 bod

Tento obrázek na obalu přepravovaného nákladu znamená:


opatrně zacházet, sklo - tedy v obalu jsou přepravovány skleněné nádoby, které je nutno chránit před vylitím.

opatrně zacházet, křehké - tedy jedná se o křehké zboží, lámavé, musí se chránit před otřesy, nárazy, pády apod.

přeprava dutých nádob - tedy obal chrání nádobu, která je určena pro dopravu tekutého zboží.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Ve stabilizované poloze při odsunu raněného:


postižený leží na boku, spodní dolní končetina je pokrčená, výše uložená dolní končetina je natažená.

postižený leží na boku, horní končetina blíže k podložce je pokrčena v lokti, druhá leží za zády postiženého.

postižený leží na zádech, dolní končetiny podloženy asi 30 cm nad podložkou, hlava je zakloněna.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Mezi individuální záchranné prostředky patří:


záchranné vesty.

záchranné čluny.

záchranné vory.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Před vytažením plavidla na souš lodním výtahem je nezbytné:


zajistit kotevní zařízení proti spuštění kotvy.

odstranit z plavidla akumulátory a vypustit chladicí systém.

odpojit akumulátory plavidla, uzavřít studny a zajistit kotevní zařízení.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Otočná lávka se používá:


k záchraně tonoucího.

k dosažení břehů z plavidla, nalézajícího se v jejich blízkosti se současným použitím pevné lávky.

k dosažení břehů z plavidla, nalézajícího se v jejich blízkosti bez použití pevné lávky.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

Tlačné zařízení pro tlačné sestavy se skládá z:


tlačných opěr a spřahovacího zařízení.

kladky a oblouku.

uzdy a kladnice.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Kotevní vratidlo je stroj:


s vodorovným bubnem výprostného lana.

se svislou osou otáčení řetězového ořechu.

s vodorovnou osou otáčení řetězového ořechu.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Remorkér je plavidlo, které je určeno k:


vlečení a tlačení plavidel bez vlastního pohonu.

pouze tlačení plavidel bez vlastního pohonu.

pouze vlečení plavidel bez vlastního pohonu.




Otázka číslo 29
za 1 bod

 

Lodní obšívka se skládá z:


dnové obšívky a outorů.

dnové obšívky a boční obšívky.

dnové obšívky, boční obšívky a outorů.




Otázka číslo 30
za 1 bod

 

Hlavní část kormidelního zařízení tvoří kormidelní ploutev. Společně s kormidelním pněm má souhrnný název:


dýza.

kormidlo.

propulsor.