Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Vůdce plavidla je povinen zajistit, aby na plavidle nebyla používána světla:


která by mohla oslněním ovlivnit bezpečnost plavby nebo pozemního provozu na březích vodní cesty.

osobami, které nemají oprávnění k používání svítidel, světlometů a jiných zdrojů světla na plavidle, vydané plavebním úřadem.

předepsaná k signalizaci plavidel při plavbě v noci, k signalizaci plavidla při plavbě za dne.




Otázka číslo 2
za 1 bod

Tento signální znak, (tabule), znamená:


příkaz plout ve směru šipky.

příkaz plout ke straně plavební dráhy, která je po pravém boku.

jednosměrná plavba.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

O zjištěných změnách, přemístění nebo poškození plavebního značení nebo poškození stavby na vodní cestě je vůdce plavidla povinen:


provést záznam v lodním deníku a uvést je do funkčního stavu v daném systému plavebního značení.

vyrozumět plavidla, která plují za ním.

neodkladně uvědomit plavební úřad a správce vodní cesty.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Používání odrazníků v plavebních komorách je:


možné, nejsou-li snímatelné, musí být plovoucí.

vhodné, všechny druhy odrazníků musí být však plovoucí.

nezbytné, jsou-li snímatelné, musí být plovoucí.




Otázka číslo 5
za 1 bod

Tento signální znak, (tabule), znamená:


zákaz předjíždění.

konec zákazu předjíždění.

rozdělení plavebních drah.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Plovoucí stroje, které vykonávají práci na vodní cestě na místě, na straně nebo na stranách, kde je průjezd volný, nesou za dne:


dva zelené dvojité kužele umístěné 1 m nad sebou.

dvě zelené vlajky umístěné 1 m nad sebou.

dva zelené balóny umístěné 1 m nad sebou.




Otázka číslo 7
za 1 bod

Tento signální znak (dvojice světel) znamená:


proplutí je zakázáno, ale je třeba připravit se k plavbě.

přednost v plavbě před plavidlem plujícím v protisměru.

zákaz vytvářet vlnobití nebo sání.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Zvukový signál "jedna řada úderů na zvon, opakovaná v intervalech, ne delších než 1 minuta" znamená:


stojím za snížené viditelnosti na levé straně plavební dráhy.

stojím za snížené viditelnosti na pravé straně plavební dráhy.

stojím za snížené viditelnosti v neurčité poloze.




Otázka číslo 9
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


čerpací stanice pohonných hmot.

povolené stání na kotvě nebo vyvázání u břehu.

místo vyhrazené pro stání plavidel přepravujících nebezpečné věci.




Otázka číslo 10
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


místo vyhrazené pro stání všech plavidel, která přepravují nebezpečné věci a která musí nést modré světlo nebo modrý kužel.

místo vyhrazené pro stání plavidel, která přepravují nebezpečné věci a nemusí nést modré světlo nebo modrý kužel.

místo vyhrazené pro stání plavidel s vlastním pohonem, která přepravují nebezpečné věci a mohou nést modré světlo nebo modrý kužel.




Otázka číslo 11
za 1 bod

Tento signální znak, (dvě vlajky nad sebou), znamená:


střídavé stání - stání je zakázáno v sudých hodinách.

čerpací stanice pohonných hmot.

zákaz proplutí na delší dobu.




Otázka číslo 12
za 1 bod

Tato signalizační světla nese:


remorkér v čele vlečně sestavy nebo pomocný remorkér.

každý z remorkérů v čele sestavy vlečené více remorkéry vedle sebe.

samostatně plující plavidlo s vlastním pohonem delší než 110 m nebo mu v noci krátkodobě vypomáhá pomocný remorkér.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Termínem "stálé světlo viditelné ze všech stran" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku:


360°.

380°.

225°.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Člen posádky plavidla může obsluhovat provozní zařízení plavební komory:


jen jedná-li se o plavební komoru se samoobslužným proplavováním.

vždy, svítí -li na signalizaci plavební komory dvě červená světla pod sebou.

pouze v případě, není-li dosažitelná obsluha plavební komory.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Plavidlo do délky trupu 20 m se nepovažuje za malé plavidlo, je-li:


použito k vlečení vodních lyžařů.

převozní lodí, tlačným člunem nebo plavidlem určeným k přepravě více než 12 cestujících.

vlečeno, tlačeno nebo vedeno v bočně svázané sestavě jiným plavidlem.




Otázka číslo 16
za 1 bod

Tento signalizační znak umístěný na plavidle znamená:


zákaz stání jiných plavidel, ve vzdálenosti vyznačené na znaku v metrech.

zákaz stání před přídí a zádí plavidla všech malých plavidel ve vzdálenosti, vyznačené na znaku v metrech.

zákaz bočního stání ostatních účastníků plavebního provozu, ve vzdálenosti vyznačené na znaku v metrech.




Otázka číslo 17
za 1 bod

Toto signalizační světlo nese:


plavidlo zakotvené a vyvázané, na kterém je hlídka.

plavidlo za stání, které nemá hlídku, ani není pod dohledem kvalifikované osoby.

plavidlo stojící při břehu.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Plavidlo opakuje řady úderů na zvon nebo dává dlouhé zvukové signály:


plující v podmínkách snížené viditelnosti.

pokud se ocitlo v nouzi a chce požádat o pomoc.

je-li převozní lodí a chce požádat o přednost v plavbě.




Otázka číslo 19
za 1 bod

Tento plovoucí signální znak (plovatka) znamená:


levá strana plavební dráhy.

rozdělení plavební dráhy.

pravá strana plavební dráhy.




Otázka číslo 20
za 1 bod

Tento signální znak, (dvě světla nad sebou), znamená:


zákaz proplutí na delší dobu.

připravte se k proplutí.

zákaz vytvářet vlnobití nebo sání.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Plují-li plavidla proti sobě tak, že hrozí kolize:


obě plavidla změní směr plavby vpravo, aby se mohla potkat levými boky.

alespoň jedno z plavidel uvolní vhodnou stranu plavební dráhy, aby se potkávání mohlo uskutečnit pravými nebo levými boky.

plavidlo při pravé straně plavební dráhy změní směr plavby tak, aby se mohla plavidla potkat pravými boky.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Termínem "světlo viditelné ze všech stran" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 380°.

světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 360°.

světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 225°.




Otázka číslo 23
za 1 bod

Tato signalizační světla nese:


volně plující převozní loď v provozu, stojící na svém stanovišti.

volně plující převozní loď v provozu, stojící krátkodobě na svém stanovišti.

volně plující převozní loď stojící na svém stanovišti, která již ukončila provoz.




Otázka číslo 24
za 1 bod

Tento signální znak, (tabule), znamená:


místo vyhrazené pro stání plavidel určených k plavbě tlačením, která nepřepravují nebezpečné věci.

místo vyhrazené pro stání plavidel, mimo plavidel určených k plavbě tlačením, která nepřepravují nebezpečné věci.

místo vyhrazené pro stání všech plavidel, určených pro přepravu nebezpečných věcí.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Převozní lodě, které neplují volně, musí v noci nést:


obyčejné zelené světlo, viditelné ze všech stran a nejméně 1 m pod ním boční světla a záďové světlo.

vrcholové světlo a 1m pod ním silné zelené světlo, viditelné ze všech stran.

jasné bílé světlo viditelné ze všech stran a 1 m nad ním jasné zelené světlo, viditelné ze všech stran.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

Zvukový signál "dva dlouhé zvuky, opakující se v intervalech, ne delších než 1 minuta“ znamená:


sestava plavidel plující za snížené viditelnosti.

samostatně plující plavidlo nebo sestava plavidel plující za snížené viditelnosti.

plavidlo nebo sestava plavidel stojící za snížené viditelnosti na levé straně plavební dráhy.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

V zájmu bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu je koupání zakázáno:


na sledovaných vodních cestách dopravně významných, využívaných pro plavbu.

v plavební komoře a ve vodní ploše nad a pod plavební komorou až k místu, kde končí zařízení k vyvazování plavidel pro čekání na proplavení.

v blízkosti jezů a na přehradách a jezerech, kde je provozována plavba plavidly, která nejsou malými.




Otázka číslo 28
za 1 bod

Tento kužel nese:


plachetnice, nepřesahuje-li délku 7 m.

malé plavidlo stojící na volné vodní ploše.

malé plavidlo plující pomocí plachet a strojního pohonu současně.




Otázka číslo 29
za 1 bod

 

Axiometr slouží k:


měření bočního náklonu plavidla.

zjištění polohy kormidla i za noci.

měření kurzu plavby.




Otázka číslo 30
za 1 bod

 

Zakazuje se vhazovat, vylévat nebo nechat téci do vody:


pouze neředěné ropné odpady.

ropné odpady jakéhokoli druhu, pokud nejsou ředěny s vodou v poměru větším než 1:100.

ropné odpady jakéhokoli druhu, jakož i jejich směsi s vodou.




Otázka číslo 31
za 1 bod

 

Podstatou říční regulace je výstavba:


koncentračních hrází.

jezů.

plavebních komor.




Otázka číslo 32
za 1 bod

 

Napínat lana, řetězy apod. přes plavební dráhu nebo přístavní bazén:


je dovoleno pouze se souhlasem plavební správy.

je zakázáno.

je dovoleno jen v případech nouze.




Otázka číslo 33
za 1 bod

 

Všechna protipožární zařízení na plavidle musí být podrobena kontrole:


alespoň jednou za 2 roky.

vždy před technickou prohlídkou k prodloužení klasifikačního průkazu (před klasifikační prohlídkou).

alespoň jednou za 5 let.




Otázka číslo 34
za 1 bod

 

Pod pojmem společná havárie rozumíme:


havárie více jak jednoho plavidla, nebo kolize mezi jednotlivými plavidly plujícími ve společné sestavě, při níž vznikla škoda většího rozsahu.

mimořádné opatření, nebo výdaje na plavidlo, nebo věc v zájmu jejich ochrany před nebezpečím, které jim hrozí.

havárie plavidla, při níž došlo také k poškození stavby na vodní cestě.




Otázka číslo 35
za 1 bod

 

Plovatelnost je schopnost plavidla:


plout působením vlastního hydrostatického vztlaku v dané poloze.

plout v jakékoliv poloze bez potopení.

plout předepsaným způsobem a rychlostí.




Otázka číslo 36
za 1 bod

 

Kotevní vrátek musí umožňovat:


spuštění kotvy z každé polohy pouze mechanicky.

spuštění kotvy volným pádem, pokud není zatížena.

spuštění kotvy z libovolné polohy volným pádem.




Otázka číslo 37
za 1 bod

 

Přeplňováním spalovacího motoru rozumíme:


způsob startování motoru vzduchem stlačeným na tlak 3,5 MPa.

promazání všech pohyblivých částí motoru tlakovým olejem před jeho vlastním nastartováním.

způsob zvyšování výkonu motoru plněním válce vzduchem nebo směsí s tlakem vyšším než atmosférickým.




Otázka číslo 38
za 1 bod

 

Pístové spalovací motory dělíme podle způsobu zapalování směsi ve spalovacím prostoru na:


dvoudobé a čtyřdobé.

vstřikovací a vznětové.

zážehové a vznětové.




Otázka číslo 39
za 1 bod

 

Páteř je:


součást obšívky.

výztuha paluby.

podélná výztužná část na dně plavidla.




Otázka číslo 40
za 1 bod

 

Sanitární soustava plavidla zahrnuje:


soustavy vodovodní, kanalizační a odvodňovací.

palubní lékárnu, vodovodní soustavu.

zásobníky vody, samočinnou vodárnu, umývárnu, WC.