Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

V oblasti snížené viditelnosti nebo v její blízkosti, ve dne či v noci, musí být zvukové signály na plavidle podávány:


zvonem, houkačkou, nebo gongem.

píšťalkou nebo sirénou.

trubkou nebo trojtónem.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Dýmový signál vydávající oranžově zbarvený dým znamená:


dodatečný signál pro lodě provádějící lov ryb těsně vedle sebe.

navigační pomůcka při plavbě za snížené viditelnosti.

signál nouze a potřebu pomoci.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Dýmový signál, upozorňující na nouzi a potřebu pomoci, vydává:


červeně zbarvený dým.

žlutě zbarvený dým.

oranžově zbarvený dým.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Přibližují-li se k sobě dvě plachetnice tak, že vzniká nebezpečí srážky, musí jedna z nich uvolnit cestu takto:


má-li každá z nich vítr z jiné strany, pak loď mající vítr z pravé strany musí uvolnit cestu druhé.

mají-li obě vítr ze stejné strany, pak loď, která je na návětrné straně, musí uvolnit cestu lodi na závětrné straně.

musí změnit svůj směr plavby tak, aby se vyvarovala křížení kursu před zádí plachetnice.




Otázka číslo 5
za 1 bod

Pro zabránění srážce na zobrazené situaci musí:


plavidlo y uvolnit cestu.

plavidlo x uvolnit cestu.

obě plavidla změnit směr plavby vpravo.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Činnost podniknutá pro zabránění srážce s jiným plavidlem musí být taková, aby se plavidla minula:


v bezpečné vzdálenosti.

svými pravoboky.

levými levoboky.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Loď provádějící bagrovací, hydrografické a podmořské práce je:


plavidlo omezené svým ponorem.

neovladatelné plavidlo.

plavidlo s omezenou manévrovací schopností.




Otázka číslo 8
za 1 bod

Pro zabránění srážce na zobrazené situaci musí:


plavidlo x uvolnit cestu.

obě plavidla změnit směr plavby vpravo.

plavidlo y uvolnit cestu.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Mořské vnitřní vody jsou:


oblasti mezi přílivem a odlivem.

oblasti mezi pevninou a základní linií teritoriálního moře.

oblasti mezi teritoriálním a volným mořem.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Pravidla týkající se světel musí být dodržena od:


západu do východu slunce a po celou dobu plavby v podmínkách snížené viditelnosti.

podle plavební situace.

18.00 hod do 6.00 hod.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Za provedenou záchranu lodě a dalších hodnot na lodi:


se odměna neposkytuje.

se poskytuje zachránci odměna, pokud byla předem podepsána smlouva o poskytnutí pomoci.

se poskytuje zachránci odměna přiměřená stupni ohrožení, úsilí zachránce a úspěšnosti záchrany.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Kardinální značení v systému IALA ukazuje bezpečnou stranu při míjení nebezpečí na severní straně. Bóje má jako vrcholový znak:





Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Magnetický a ruční zaměřovací kompas slouží obecně pro měření:


rychlosti.

směru.

hloubky.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Plujete v hlavní plavební dráze z přístavu na moře. Bóje, které míjíte na levoboku, budou mít jako vrcholový znak:





Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Rychlost vašeho plavidla je, 4 uzle. Vzdálenost 2 námořní míle uplujete za:


1 hodinu.

0,5 hodiny.

2 hodiny.




Otázka číslo 16
za 1 bod

Na námořní mapě znamená znak:


přístavní úřad.

celnice.

významná kóta nad hladinou.




Otázka číslo 17
za 1 bod

Na námořní mapě znamená znak:


hranice zákazu plavby.

čerpací stanice pohonných hmot.

potrubí pod vodou.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Plujete rychlostí 6 uzlů. Tato rychlost odpovídá přibližně rychlosti:


3 m/s.

12 m/s.

6 m/s.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Jestliže jsou na synoptické mapě izobary od sebe značně vzdáleny, lze očekávat:


slabý vítr.

silnou vichřici.

silný vítr.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Slunce zapadá za husté tmavé oblaky na horizontu. Oblaky mají červeně zbarvené okraje. Lze očekávat:


nemá žádný význam na vývoj počasí.

pravděpodobnost, že se zhorší počasí.

převážně pěkné počasí.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Část zemské atmosféry, ve které se odehrávají veškeré atmosférické děje se nazývá:


ionosféra.

troposféra.

stratosféra.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Beaufortova stupnice se využívá pro odhad:


směru větru.

síly větru.

oblačnosti.




Otázka číslo 23
za 1 bod

Všeobecný název pro jednotlivé vzájemně oddělené bílé obláčky vláknité struktury, často hedvábného lesku, bez vlastního stínu, které mají tvar vláken nebo jejich svazků, které nezeslabují světlo a jsou složeny z krystalků ledu je:


cirrus.

cumulus.

stratus.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Rychlost větru 4° Bft je asi:


20 uzlů (10 m/s).

12 uzlů (6 m/s).

6 uzlů (3 m/s).




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Rychlost větru měříme anemometrem v:


metrech za sekundu (m/s).

hektopascalech (hPa).

procentech (%).




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

Záchranný kruh (podkova) má zpravidla barvu:


zelenou.

bílou.

oranžovou.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Předepsaný počet záchranných kruhů (podkov) na lodi při plavbě do 0,75 námořní míle od břehu je nejméně:


tři kusy.

dva kusy.

jeden kus.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Záchranné vybavení lodi při plavbě do 0,75 námořní míle od břehu tvoří nejméně:


záchranný vor dimenzovaný na počet osob podle obsaditelnosti jachty.

Záchranné kruhy (podkovy) a záchranné vesty.

člun se vztlakovými komorami a bezpečnostní pás.