Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Závětrnost i návětrnost plachetnice lze kromě jiného ovlivnit:


zvětšením zátěže.

velikostí úhlu, pod kterým vítr působí na plachty.

změnou velikosti a tvaru plachet, změnou polohy a sklonu stěžně, změnou plochy laterálu nebo polohy jeho těžiště i náklonem lodi.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Síla na kormidelní páce má být za plavby:


co největší.

asi 30 N.

co nejmenší.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Náklon lodi a vliv lodního tělesa na vzduchové proudění:


působí příznivě při jízdě na boční vítr, neboť se využívá odrazu větru.

působí nepříznivě na účinnost plachet.

neovlivňuje účinnost plachet.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Výraz hydrodynamický vztlak se používá pro:


označení vztlaku vyvozeného hydrodynamickými silami, které vznikají při obtékání ponořených částí plavidla za pohybu.

hydrodynamickou sílu působící proti směru jízdy.

označení tlaku větru na návětrnou stranu plachty.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Spoušť nebo výtah je:


lanko sloužící k zajištění listu kormidla.

lano sloužící k vytahování a spouštění plachet, popřípadě ráhen.

zařízení pro odpalování signálních raket.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Při plavbě na zadní vítr je nejvíce zatěžována:


příď lodě.

kýlová ploutev.

záď lodě.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Vliv kosatky na hlavní plachtu:


je zřetelný pouze při plavbě po větru.

se projevuje v příznivém usměrňování vzduchového proudění kolem hlavní plachty, zejména na její závětrné straně, a tím zvyšuje její účinnost.

je zanedbatelný, zvětšuje pouze celkovou plochu plachet.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Při plavbě ostře proti větru a na bočních větrech způsobuje výslednice sil, vyvozených větrem:


stlačení lodní přídě do vody.

pohyb lodě dopředu, náklon lodě a boční snos.

nežádoucí deformaci profilu plachty.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Lodní těleso závodních plachetnic je konstruováno:


s ohledem na dostatečné zajištění plovatelnosti.

především z hlediska pevnosti.

především z hlediska rychlosti a pevnosti.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Plavba ostře proti větru je plavba:


při které loď pluje v úhlu co nejmenším ke směru větru (cca až 40° ) a využívá největší možné stoupavosti proti větru.

proti větru, který přichází v podélné ose lodě.

kdy vítr přichází v úhlu do 10° od příčné osy lodi na obě strany.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Výhodou plachetnice s jolovým tvarem trupu oproti plachetnici se šarpiovým tvarem trupu je:


vždy menší ponor jolové plachetnice.

menší náklady na údržbu.

snazší a plynulejší plavba ve vlnách.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Hydrodynamický odpor trupu je závislý hlavně:


na jeho tvaru, jakosti povrchu trupu a velikosti laterálu.

na ploše plachet.

na teplotě vody.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Ploutvokýlová plachetnice má vůči kýlové tyto výhody:


možnost zmenšit ponor zatažením ploutve, umožnění změny polohy těžiště laterálu.

snazší a levnější způsob stavby.

možnost využití ploutve jako opěry pro vnitřní zařízení kajuty.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Při zvrhnutí lodě má posádka:


zůstat u lodě, aby ji mohly záchranné čluny najít.

vždy plavat vstříc záchrannému člunu nebo jiné lodi v dohledu.

snažit se doplavat k nejbližšímu břehu, i když je dosti vzdálen.