Závětrnost i návětrnost plachetnice lze kromě jiného ovlivnit:
zvětšením zátěže.
velikostí úhlu, pod kterým vítr působí na plachty.
změnou velikosti a tvaru plachet, změnou polohy a sklonu stěžně, změnou plochy laterálu nebo polohy jeho těžiště i náklonem lodi.
Síla na kormidelní páce má být za plavby:
co největší.
asi 30 N.
co nejmenší.
Náklon lodi a vliv lodního tělesa na vzduchové proudění:
působí příznivě při jízdě na boční vítr, neboť se využívá odrazu větru.
působí nepříznivě na účinnost plachet.
neovlivňuje účinnost plachet.
Výraz hydrodynamický vztlak se používá pro:
označení vztlaku vyvozeného hydrodynamickými silami, které vznikají při obtékání ponořených částí plavidla za pohybu.
hydrodynamickou sílu působící proti směru jízdy.
označení tlaku větru na návětrnou stranu plachty.
Spoušť nebo výtah je:
lanko sloužící k zajištění listu kormidla.
lano sloužící k vytahování a spouštění plachet, popřípadě ráhen.
zařízení pro odpalování signálních raket.
Při plavbě na zadní vítr je nejvíce zatěžována:
příď lodě.
kýlová ploutev.
záď lodě.
Vliv kosatky na hlavní plachtu:
je zřetelný pouze při plavbě po větru.
se projevuje v příznivém usměrňování vzduchového proudění kolem hlavní plachty, zejména na její závětrné straně, a tím zvyšuje její účinnost.
je zanedbatelný, zvětšuje pouze celkovou plochu plachet.
Při plavbě ostře proti větru a na bočních větrech způsobuje výslednice sil, vyvozených větrem:
stlačení lodní přídě do vody.
pohyb lodě dopředu, náklon lodě a boční snos.
nežádoucí deformaci profilu plachty.
Lodní těleso závodních plachetnic je konstruováno:
s ohledem na dostatečné zajištění plovatelnosti.
především z hlediska pevnosti.
především z hlediska rychlosti a pevnosti.
Plavba ostře proti větru je plavba:
při které loď pluje v úhlu co nejmenším ke směru větru (cca až 40° ) a využívá největší možné stoupavosti proti větru.
proti větru, který přichází v podélné ose lodě.
kdy vítr přichází v úhlu do 10° od příčné osy lodi na obě strany.
Výhodou plachetnice s jolovým tvarem trupu oproti plachetnici se šarpiovým tvarem trupu je:
vždy menší ponor jolové plachetnice.
menší náklady na údržbu.
snazší a plynulejší plavba ve vlnách.
Hydrodynamický odpor trupu je závislý hlavně:
na jeho tvaru, jakosti povrchu trupu a velikosti laterálu.
na ploše plachet.
na teplotě vody.
Ploutvokýlová plachetnice má vůči kýlové tyto výhody:
možnost zmenšit ponor zatažením ploutve, umožnění změny polohy těžiště laterálu.
snazší a levnější způsob stavby.
možnost využití ploutve jako opěry pro vnitřní zařízení kajuty.
Při zvrhnutí lodě má posádka:
zůstat u lodě, aby ji mohly záchranné čluny najít.
vždy plavat vstříc záchrannému člunu nebo jiné lodi v dohledu.
snažit se doplavat k nejbližšímu břehu, i když je dosti vzdálen.