Návod k obsluze radaru musí obsahovat:
informace o uvedení do provozu a obsluze, údržbě, všeobecných bezpečnostních předpisech a pokyny pro technicky bezvadnou vestavbu do plavidla.
spojení na servisní středisko pro záruční opravy.
postup při vedení plavidla za snížené viditelnosti pomocí radaru.
Radarové zařízení zjišťuje:
hloubku dna pod plavidlem a pod úhlem 300 před ním.
vzdálenost plavidel proti sobě plujících a jejich rychlost.
vzdálenost mezi radarovou anténou a objektem/cílem, směr pohybu objektu/cíle.
Ploché, mírně stoupající a hladké břehové svahy (např. písčiny) se znázorní na obrazovce:
slabým signálem, protože převážná část impulsů se odrazí pryč.
úzkočarým silným obrazem.
zřetelným a jasným signálem.
Zařízení je optimálně nastavené, pokud:
obraz na monitoru je jasný, zřetelný a čistý.
indikátor ladění ukazuje nulové vychýlení, tedy není žádný rušivý signál.
indikátor ladění ukazuje největší možné vychýlení.
Zapnutí spínače:„Pohotovost“ (Stand by) zajišťuje:
předehřátí magnetronové trubice po dobu 2 až 4 minuty a možnost přepnutí přístroje do provozního režimu.
připravenost přístroje před vyplutím v noci a možnost jeho rychlého přepnutí do provozního režimu.
naladění jasu na potřebnou úroveň (Brilliance), připojení měřicích kruhů a zapnutí přístroje na velký rozsah.
Průměrný vysílací výkon radarových zařízení vnitrozemských lodí je:
0,5 až 3 W.
73,5 W.
4 až 5 kW.
Radarové odražeče by měly být umístěny před mostem minimálně:
v počtu odpovídajícím počtu mostních pilířů.
12 metrů, aby mohly být znázorněny odděleně od něho.
co nejblíže, aby nedošlo ke zkreslení vzdálenosti.
Radarové vysílací impulsy se vytvářejí:
v přijímači.
v otáčející se parabolické anténě.
ve vysílači.
Radarové impulsy, které nedopadnou na objekt pod pravým úhlem:
jsou odvedeny do volného prostoru, nedospějí zpět do antény a nemohou proto vytvořit žádný obraz odraženého signálu.
se vrátí do antény radaru.
se odrazí pod takovým úhlem, součet úhlu dopadu a úhlu odrazu tvoří 1800.
Zařízení se ladí v rozsahu vzdálenosti:
malé vzdálenosti (do 400 m).
v celém rozsahu vzdáleností.
velkém rozsahu vzdálenosti (? 8 km).
Naladění frekvence přijímače na frekvenci vysílače se provádí:
knoflíkem „Ladění“/“Tunning“.
automaticky po zapnutí otáčení antény.
knoflíkem „Zesílení“/“Gain“.
Radarový impuls je dlouhý:
0,05 µs.
max. 2 ? s.
1/50000 s.
Centrování nebo decentrování obrazu se rozumí:
posunutí středního bodu radarového obrazu na střed obrazovky, nebo směrem doprava nebo doleva.
sesoustředění radarového obrazu s podélnou osou plavidla.
posunutí středního bodu radarového obrazu na střed obrazovky, nebo směrem dolů.
Radarové impulsy z vysílače k anténě se dostanou:
přes zesilovač příjmu.
přes přepínač vysílání - příjem.
přímo.
Celkovou světlost zobrazení lze nastavovat:
knoflíkem „Světlost“/“Brilliance.
Výchylkoměr ukazuje:
rychlost otáčení.
boční snos (derivaci).
vychýlení kormidla.
Radarový stín může způsobit nebezpečnou situaci:
pouze při vyplutí menšího plavidla ze stínu.
za snížené viditelnosti (hustého deště nebo sněžení).
u ústí vedlejší plavební dráhy na hlavní, při potkávání, v oblouku.
Dosah radarového signálu v oblouku vodní cesty:
je stejný jako dohled zrakem za nesnížené viditelnosti.
je větší než dohled zrakem za nesnížené viditelnosti.
závisí na nastaveném dosahu antény.
Nebezpečí v místech možného radarového stínu lze snížit:
pomalou plavbou, zvukovými signály, upozorněním radiostanicí.
zvýšením rychlosti plavby, vypnutím radiostanice.
zastavením.
Bezpečné vyhodnocení obrazu zajišťují:
nautické pomocné prostředky, tedy střední bod, přední (kursová) linie, pevné měřicí a variabilní kruh vzdálenosti.
zvolené pásmo vzdálenosti a odstupy variabilních měřicích kruhů.
zobrazené odražené signály od předmětů na vodní hladině ve směru plavby vlastního plavidla.
Odražený signál od plujícího plavidla, které pluje stejným směrem pomaleji, než vlastní plavidlo se bude na obrazovce pohybovat:
odražený signál plavidla dospěje na střed obrazovky rychlostí, která je rozdílem rychlostí obou plavidel.
odražený signál plavidla dospěje na střed obrazovky rychlostí, která je součtem rychlostí obou plavidel.
odražený signál plavidla dospěje na střed obrazovky rychlostí plavby vlastního plavidla.
Střed radarového obrazu odpovídá ve skutečnosti:
nejvzdálenějšímu bodu na horizontu.
stanovišti radarové antény.
středu vlastního plavidla.
Zvětšení výhledu dopředu, ale na úkor výhledu směrem dozadu, se dosáhne:
decentrováním obrazovky posunutím středního bodu směrem nahoru.
centrováním obrazovky při traťové plavbě.
decentrováním obrazovky posunutím středního bodu směrem dolů při traťové plavbě.
Odražený signál stojícího plavidla se na obrazovce:
bude pohybovat na střed obrazovky rychlostí plavby vlastního plavidla.
nebude pohybovat.
bude pohybovat od středu obrazovky k přední linii rychlostí plavby vlastního plavidla.
Plujete za snížené viditelností proti proudu do plavební úžiny na Labi. Slyšíte trojtónový signál proti sobě:
dáte pokyn týkající se kursu, jak je předepsáno Řádem plavební bezpečnosti.
jako odpověď dáte jeden dlouhý zvuk. Radiostanicí na kanále 10 oznámíte, že plujete proti proudu a vyčkáte, až loď proti propluje.
jako odpověď dáte trojtónový zvukový signál. Radiostanicí na kanále 10 oznámíte, že plujete proti proudu a vyčkáte, až loď proti propluje.
Plavidlo stojící u levého břehu za snížené viditelnosti musí dávat signál:
1 řada úderů na zvon.
2 řady úderů na zvon.
3 řady úderů na zvon.
Přístroje nacházející se na palubě, tedy radar, výchylkoměr, trojtónová zvuková signalizace a rádiové stanice jsou pro plavbu s pomocí radaru schváleny, jestliže:
jsou ergonomicky dosažitelné z místa vůdce plavidla. Uspořádání musí být zapsáno v lodním osvědčení.
jsou osvětlené a označené cedulkami určení ovládacích prvků v jazyce státu, v jehož vodních cestách se plavidlo plaví.
odpovídají schválenému konstrukčnímu vzoru a jsou schváleny. Čísla schválení musí být viditelná.
Plavidlo, uzpůsobené pro plavbu s pomocí radaru musí být kromě radarového přístroje vybaveno:
prutovou radarovou anténou, rádiovou stanicí pro kanál 9, výchylkoměrem a zařízením k dávání trojtónových zvukových signálů.
rádiovou stanicí pro kanál 9, výchylkoměrem a zařízením k dávání trojtónových zvukových signálů.
rádiovou stanicí pro spojení mezi plavidly a mezi plavidlem a břehem, výchylkoměrem a zařízením k dávání trojtónových zvukových signálů.