Zvukový signál "řada dlouhých zvuků" znamená:
signál nouze.
hrozí nebezpečí kolize.
pozor.
Vůdce plavidla je povinen učinit neodkladná opatření k nápravě, uniknou-li z plavidla do vody:
látky, které mohou ohrozit bezpečnost plavby, ostatní uživatele vodní cesty anebo znečistit vodní cestu.
chemické látky, pokud nejsou ředěny s vodou v poměru větším než 1:100.
neředěné ropné produkty nebo odpady, anebo chemické látky, pokud vytvářejí na hladině vody pěnu.
Modrým blikavým světlem signalizuje plavidlo:
přepravující nebezpečné věci.
složek integrovaného záchranného systému.
které poskytuje technickou pomoc jiným plavidlům.
Zvukový signál "řada velmi krátkých zvuků" znamená:
Termínem "stálé světlo viditelné ze všech stran" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku:
360°.
380°.
225°.
Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:
vyvěšením modrého kuželu vrcholem dolů.
vlajkou, pod kterou nebo nad kterou je vyvěšen balón nebo předmět podobného tvaru.
dvojitým žlutým kuželem umístěným tak, aby byl viditelný ze všech stran.
Členové posádky plavidla jsou povinni:
řídit se pokyny vůdce plavidla vydanými k zajištění bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu.
zachovávat mlčenlivost o pokynech nebo příkazech, které jim vůdce plavidla vydal v průběhu plavby.
plnit příkazy, které jim vydal vůdce plavidla.
V návěstních svítilnách plavidel se ve smyslu pravidel plavebního provozu použije jen světlo bílé, červené, zelené, žluté nebo:
modré.
oranžové.
fialové.
Tento signální znak (tabule) znamená:
místo vyhrazené k rybolovu pomocí malých plavidel.
plavba sportovních a rekreačních plavidel povolena.
plavba plavidel, která nejsou plachetnicemi ani nemají vlastní pohon, povolena.
Termínem "noc" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí doba:
od 20,00 h do 4,30 h v létě a od 17,00 h do 7,00 h v zimě.
mezi západem a východem slunce.
která začíná půl hodiny po západu slunce a končí půl hodiny před východem slunce.
Hlídku na stojícím plavidle stanoví:
plavební úřad.
jeho vůdce, nemá-li plavidlo vůdce, stanoví ji provozovatel plavidla nebo jeho vlastník.
provozovatel přístavu, překladiště nebo přístaviště.
Termínem "zastavení" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí stav, při kterém plující plavidlo stojí:
ve vztahu ke břehu.
ve vztahu k jinému plujícímu plavidlu nebo plovoucímu tělesu.
c ve vztahu k vodnímu proudu.
místo vyhrazené pro stání malých plavidel.
celnice.
telefonní stanice.
Termínem "blikavé světlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí přerušované světlo:
s počtem 40 až 60 záblesků za minutu.
s jedním, dvěma nebo třemi záblesky za minutu.
s minimálním počtem 90 záblesků za minutu.
Tento plovoucí signální znak (bóje) znamená:
levá strana plavební dráhy.
pravá strana plavební dráhy.
rozdělení plavební dráhy.
Termínem "den" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí doba:
mezi východem a západem slunce.
od 4,30 h do 20,00 h v létě a od 7,00 h do 17,00 h v zimě.
která začíná půl hodiny před východem slunce a končí půl hodiny po západu slunce.
Zvednuté kotvy nesmějí přesahovat:
nad úroveň paluby.
pod úrovní dna nebo kýlu plavidla.
přes půdorysný obrys plavidla.
Napínat lana, řetězy apod. přes plavební dráhu nebo přístavní bazén je:
dovoleno jen v případech nouze.
zakázáno.
dovoleno se souhlasem plavební správy.
Zakazuje se vhazovat, vylévat nebo nechat téci do vody:
ropné odpady jakéhokoli druhu, jakož i jejich směsi s vodou.
než 1:100.
ropné odpady jakéhokoli druhu, pokud nejsou ředěny s vodou v poměru větším
Vznikne-li na plavidle v přístavu požár, je třeba:
opustit s plavidlem přístav a mimo něj požár hasit.
opustit plavidlo a povolat hasiče.
okamžitě požár hasit, v případě ohrožení okolí přemístit plavidlo na jiné místo.
Otevření lana pomocí zaplétací jehly a provlečení jednoho pramene lana do otvoru se nazývá:
záplet.
zápich.
úvaz.
Kotvu s pevnými rameny vyprošťujeme ze dna :
za pomoci vyprošťovacího lana upevněného na rameni kotvy.
vytahováním kotevního lana nebo řetězu, čímž dřík kotvy uvolní kotvu ze dna.
za pomoci vyprošťovací loďky.
Soustava základních konstrukčních prvků lodi je:
lodní trup.
lodní kostra.
soustava zajišťující stabilitu lodě.
Lodní obšívka na plavidle je součástí:
nástavby.
paluby.
trupu.
Obrtlík, který je umístěn mezi kotvou a kotevním řetězem:
zabraňuje tomu, aby docházelo k přetáčení kotevního řetězu.
je bezpečnostní pojistkou proti utržení kotvy.
zajišťuje pevné spojení kotvy s kotevním řetězem.