Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Zvukový signál "čtyři krátké zvuky" znamená:


nejsem schopen manévrování.

předjetí není možné.

stroj má zpětný chod.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Převozní loď, která je upoutána k vodícímu lanu a není-li v provozu, stojí:


na určeném stanovišti, nebo pokud jí stanoviště nebylo určeno, stojí při pravém břehu.

na určeném stanovišti, nebo nebylo-li stanoviště určeno, stojí tak, aby plavební dráha zůstala volná.

na vhodném stanovišti, odkud je přímý nebo nepřímý rozhled na obě strany vodní cesty, pokud tuto podmínku nelze splnit, musí mít na vhodném místě pozorovatele.




Otázka číslo 3
za 1 bod

Tato signalizační světla nese:


plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost.

převozní loď stojící na svém stanovišti, která nepluje volně.

plavidlo přepravující nebezpečný náklad, stojící při levém břehu.




Otázka číslo 4
za 1 bod

Tento balón nese:


plavidlo stojící na volné vodní ploše.

plavidlo přepravující nebezpečné věci.

volně plující převozní loď.




Otázka číslo 5
za 1 bod

Tato signalizační světla nese:


plavidlo přepravující nebezpečné věci.

volně plující převozní loď.

tlačná sestava.




Otázka číslo 6
za 1 bod

Toto signalizační světlo nese:


loďka, bóje nebo plovák, nesoucí lano převozní lodě.

plavidlo právě zajišťující činnost potápěčů pod vodní hladinou.

vyvázané a zakotvené plavidlo, vykonávající práci na vodní cestě.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Vůdce plavidla je povinen být na plavidle:


po dobu provozování plavidla.

pokud plavidlo pluje.

za plavby.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Volně plující převozní loď v provozu, stojící na svém stanovišti, nese:


silné zelené světlo viditelné ze všech stran a 1m nad ním silné bílé světlo viditelné ze všech stran.

jasné bílé světlo viditelné ze všech stran a 1m nad ním jasné zelené světlo viditelné ze všech stran.

obyčejné červené světlo a 1m pod ním obyčejné bílé světlo, obě viditelná ze všech stran.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Termínem "noc" se v pravidlech plavebního provozu rozumí doba:


od 20,00 h do 4,30 h v létě a od 17,00 h do 7,00 h v zimě.

která začíná půl hodiny po západu slunce a končí půl hodiny před východem slunce.

mezi západem a východem slunce.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Řada úderů na zvon trvá:


12 sekund, může být nahrazena blikavým bílým světlem viditelným ze všech stran, stejné časové délky.

4 sekundy, může být nahrazena řadou úderů kovu o kov stejné časové délky.

8 sekund, nesmí být nahrazena jiným způsobem.




Otázka číslo 11
za 1 bod

Tuto signalizaci nese:


každá převozní loď za plavby na dopravně významné vodní cestě.

převozní loď neplující volně, která nestojí na svém stanovišti.

volně plující převozní loď v provozu, krátkodobě stojící na svém stanovišti.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Stojícím plavidlem se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


plavidlo, které je přímo nebo nepřímo zakotveno nebo přímo nebo nepřímo vyvázáno ke břehu.

plavidlo, které stojí vůči břehu a motory pracují jen takovou silou, aby překonaly účinek proudu vody.

je plavidlo uvázlé na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě volného pohybu.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Rozměry tabulí a vlajek používané na plavidlech, která nejsou malými, jsou dostatečné pro dobrou viditelnost, jsou-li jejich rozměry minimálně:


1 m x 1 m.

0,8 m x 0,8 m.

0,5 m x 0,5 m.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Pro vyvazování nebo uvolňování nasedlých plavidel je zakázáno používat:


stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla, pokud se neučiní vhodná opatření zábaly, obložením nebo vyztužením proti jejich poškození.

stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla.

stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla, zákaz se nevztahuje na malá plavidla.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Zvukový signál "opakovaná řada dlouhých zvuků" znamená:


pozor.

signál nouze.

hrozí nebezpečí kolize.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Dojde-li k úniku ropných látek do vodní cesty, je vůdce plavidla povinen:


provést neodkladná opatření k nápravě a neprodleně informovat o této události správce vodní cesty a Státní plavební správu.

zastavit chod motorů a neprodleně o této události informovat nejbližší úřad požární inspekce.

urychleně opustit plavidlo a následně vyrozumět správce toku a Policii České republiky.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Převozní loď musí mít posádku v takovém počtu a odborném složení:


aby byla zajištěna obsluha všech mechanismů, případně i strojního pohonu převozní lodě.

aby byla zajištěna bezpečnost provozu převozní lodě.

aby se byla schopna včas vrátit na určené stanoviště i při ztrátě plovatelnosti.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Vůdcem plavidla smí být osoba:


starší 18 let a má pro instalovaný výkon lodního stroje potřebné oprávnění.

která je vyučena v příslušném oboru vnitrozemské plavby.

která je k tomu způsobilá.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Hrozí-li osobám na plavidle v případě nehody nebezpečí, je jeho vůdce povinen:


použít všech prostředků, které má k dispozici, pro jejich záchranu.

využít znalostí všech osob na plavidle pro záchranu plavidla, nákladu a zabránění vzniku plavební překážky.

působit na ně a jednat s nimi tak, aby zabránil jejich nekorigovanému chování a nemohlo dojít k porušení jejich duševní rovnováhy (panice).




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Sochory slouží při vyvázání plavidla k:


zajištění stálé vzdálenosti plavidla od břehu.

zajištění nákladu plavidla proti posunutí.

omezení náklonu plavidla při nakládce těžkých kusů.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Při naloďování cestujících je vůdce plavidla povinen:


zajistit jejich bezpečné nalodění a rozmístění na plavidle.

zajistit jejich bezpečné nalodění pomocí přechodové lávky široké min. 0,6 m.

Poučit cestující o používání individuálních záchranných prostředků.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Vůdce převozního plavidla má právo:


stanovit minimální počet cestujících pro bezpečnou plavbu.

vyloučit z přepravy osobu podezřelou z přechovávání zbraně.

nedovolit přístup na palubu osobám zřetelně pod vlivem alkoholu.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Lekážní plachta je určena k:


zamezení vnikání vody do plavidla.

překrytí přepravovaného nákladu.

zamezení přístupu vzduchu k hořícímu nákladu.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Za stání musí být plavidla zakotvena nebo vyvázána tak, aby:


plavebním znaku.

způsob zakotvení nebo vyvázání odpovídal postupu vyznačenému na příslušném

nemohla změnit svoji polohu a ohrozit tím jiná plavidla nebo jim překážet.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Vznikne-li na plavidle požár, je třeba:


opustit plavidlo a povolat hasiče.

opustit s plavidlem přístav a mimo něj požár hasit.

okamžitě požár hasit, v případě ohrožení okolí přemístit plavidlo na jiné místo.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

Stabilita plavidla je schopnost:


vrátit se do původní polohy z niž bylo vychýleno vnějšími silami přestanou-li tyto působit.

zachovávat požadovaný směr plavby.

odolávat silám namáhajícím lodní těleso při nakládce.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Základním určujícím znakem lodě je:


její určení pro dopravu osob, nákladů, vlečení nebo tlačení v sestavě.

evidenční a cejchovní označení plavidla.

délka, druh pohonu, maximální pohon plavidla.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

U dřevěných převozních lodí se ponorový znak vyznačí:


dřevěnou latí připevněnou na boku plavidla.

vyrytím nebo vypálením na vnějším nebo vnitřním boku plavidla.

přivařeným ocelovým pásem nebo nátěrem na vnějším boku plavidla.




Otázka číslo 29
za 1 bod

 

U kovových převozních lodí se ponorový znak vyznačí:


přivařeným plochým ocelovým pásem anebo nátěrem na vnějším boku plavidla.

na vnějším nebo vnitřním boku plavidla nesmazatelnou kontrastní barvou.

tmavou barvou na světlé tabuli, zavěšené na boku plavidla.




Otázka číslo 30
za 1 bod

 

Horní vodič upoutaného přívozu musí být vedený nad hladinou účelové vodní cesty ve výši minimálně:


5 m.

12 m.

8 m.