Zvukový signál "čtyři krátké zvuky" znamená:
nejsem schopen manévrování.
předjetí není možné.
stroj má zpětný chod.
Převozní loď, která je upoutána k vodícímu lanu a není-li v provozu, stojí:
na určeném stanovišti, nebo pokud jí stanoviště nebylo určeno, stojí při pravém břehu.
na určeném stanovišti, nebo nebylo-li stanoviště určeno, stojí tak, aby plavební dráha zůstala volná.
na vhodném stanovišti, odkud je přímý nebo nepřímý rozhled na obě strany vodní cesty, pokud tuto podmínku nelze splnit, musí mít na vhodném místě pozorovatele.
Tato signalizační světla nese:
plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost.
převozní loď stojící na svém stanovišti, která nepluje volně.
plavidlo přepravující nebezpečný náklad, stojící při levém břehu.
Tento balón nese:
plavidlo stojící na volné vodní ploše.
plavidlo přepravující nebezpečné věci.
volně plující převozní loď.
tlačná sestava.
Toto signalizační světlo nese:
loďka, bóje nebo plovák, nesoucí lano převozní lodě.
plavidlo právě zajišťující činnost potápěčů pod vodní hladinou.
vyvázané a zakotvené plavidlo, vykonávající práci na vodní cestě.
Vůdce plavidla je povinen být na plavidle:
po dobu provozování plavidla.
pokud plavidlo pluje.
za plavby.
Volně plující převozní loď v provozu, stojící na svém stanovišti, nese:
silné zelené světlo viditelné ze všech stran a 1m nad ním silné bílé světlo viditelné ze všech stran.
jasné bílé světlo viditelné ze všech stran a 1m nad ním jasné zelené světlo viditelné ze všech stran.
obyčejné červené světlo a 1m pod ním obyčejné bílé světlo, obě viditelná ze všech stran.
Termínem "noc" se v pravidlech plavebního provozu rozumí doba:
od 20,00 h do 4,30 h v létě a od 17,00 h do 7,00 h v zimě.
která začíná půl hodiny po západu slunce a končí půl hodiny před východem slunce.
mezi západem a východem slunce.
Řada úderů na zvon trvá:
12 sekund, může být nahrazena blikavým bílým světlem viditelným ze všech stran, stejné časové délky.
4 sekundy, může být nahrazena řadou úderů kovu o kov stejné časové délky.
8 sekund, nesmí být nahrazena jiným způsobem.
Tuto signalizaci nese:
každá převozní loď za plavby na dopravně významné vodní cestě.
převozní loď neplující volně, která nestojí na svém stanovišti.
volně plující převozní loď v provozu, krátkodobě stojící na svém stanovišti.
Stojícím plavidlem se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
plavidlo, které je přímo nebo nepřímo zakotveno nebo přímo nebo nepřímo vyvázáno ke břehu.
plavidlo, které stojí vůči břehu a motory pracují jen takovou silou, aby překonaly účinek proudu vody.
je plavidlo uvázlé na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě volného pohybu.
Rozměry tabulí a vlajek používané na plavidlech, která nejsou malými, jsou dostatečné pro dobrou viditelnost, jsou-li jejich rozměry minimálně:
1 m x 1 m.
0,8 m x 0,8 m.
0,5 m x 0,5 m.
Pro vyvazování nebo uvolňování nasedlých plavidel je zakázáno používat:
stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla, pokud se neučiní vhodná opatření zábaly, obložením nebo vyztužením proti jejich poškození.
stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla.
stromy, zábradlí, sloupy, pilíře, patníky, žebříky nebo svodidla, zákaz se nevztahuje na malá plavidla.
Zvukový signál "opakovaná řada dlouhých zvuků" znamená:
pozor.
signál nouze.
hrozí nebezpečí kolize.
Dojde-li k úniku ropných látek do vodní cesty, je vůdce plavidla povinen:
provést neodkladná opatření k nápravě a neprodleně informovat o této události správce vodní cesty a Státní plavební správu.
zastavit chod motorů a neprodleně o této události informovat nejbližší úřad požární inspekce.
urychleně opustit plavidlo a následně vyrozumět správce toku a Policii České republiky.
Převozní loď musí mít posádku v takovém počtu a odborném složení:
aby byla zajištěna obsluha všech mechanismů, případně i strojního pohonu převozní lodě.
aby byla zajištěna bezpečnost provozu převozní lodě.
aby se byla schopna včas vrátit na určené stanoviště i při ztrátě plovatelnosti.
Vůdcem plavidla smí být osoba:
starší 18 let a má pro instalovaný výkon lodního stroje potřebné oprávnění.
která je vyučena v příslušném oboru vnitrozemské plavby.
která je k tomu způsobilá.
Hrozí-li osobám na plavidle v případě nehody nebezpečí, je jeho vůdce povinen:
použít všech prostředků, které má k dispozici, pro jejich záchranu.
využít znalostí všech osob na plavidle pro záchranu plavidla, nákladu a zabránění vzniku plavební překážky.
působit na ně a jednat s nimi tak, aby zabránil jejich nekorigovanému chování a nemohlo dojít k porušení jejich duševní rovnováhy (panice).
Sochory slouží při vyvázání plavidla k:
zajištění stálé vzdálenosti plavidla od břehu.
zajištění nákladu plavidla proti posunutí.
omezení náklonu plavidla při nakládce těžkých kusů.
Při naloďování cestujících je vůdce plavidla povinen:
zajistit jejich bezpečné nalodění a rozmístění na plavidle.
zajistit jejich bezpečné nalodění pomocí přechodové lávky široké min. 0,6 m.
Poučit cestující o používání individuálních záchranných prostředků.
Vůdce převozního plavidla má právo:
stanovit minimální počet cestujících pro bezpečnou plavbu.
vyloučit z přepravy osobu podezřelou z přechovávání zbraně.
nedovolit přístup na palubu osobám zřetelně pod vlivem alkoholu.
Lekážní plachta je určena k:
zamezení vnikání vody do plavidla.
překrytí přepravovaného nákladu.
zamezení přístupu vzduchu k hořícímu nákladu.
Za stání musí být plavidla zakotvena nebo vyvázána tak, aby:
plavebním znaku.
způsob zakotvení nebo vyvázání odpovídal postupu vyznačenému na příslušném
nemohla změnit svoji polohu a ohrozit tím jiná plavidla nebo jim překážet.
Vznikne-li na plavidle požár, je třeba:
opustit plavidlo a povolat hasiče.
opustit s plavidlem přístav a mimo něj požár hasit.
okamžitě požár hasit, v případě ohrožení okolí přemístit plavidlo na jiné místo.
Stabilita plavidla je schopnost:
vrátit se do původní polohy z niž bylo vychýleno vnějšími silami přestanou-li tyto působit.
zachovávat požadovaný směr plavby.
odolávat silám namáhajícím lodní těleso při nakládce.
Základním určujícím znakem lodě je:
její určení pro dopravu osob, nákladů, vlečení nebo tlačení v sestavě.
evidenční a cejchovní označení plavidla.
délka, druh pohonu, maximální pohon plavidla.
U dřevěných převozních lodí se ponorový znak vyznačí:
dřevěnou latí připevněnou na boku plavidla.
vyrytím nebo vypálením na vnějším nebo vnitřním boku plavidla.
přivařeným ocelovým pásem nebo nátěrem na vnějším boku plavidla.
U kovových převozních lodí se ponorový znak vyznačí:
přivařeným plochým ocelovým pásem anebo nátěrem na vnějším boku plavidla.
na vnějším nebo vnitřním boku plavidla nesmazatelnou kontrastní barvou.
tmavou barvou na světlé tabuli, zavěšené na boku plavidla.
Horní vodič upoutaného přívozu musí být vedený nad hladinou účelové vodní cesty ve výši minimálně:
5 m.
12 m.
8 m.