Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Koupající se osoby musí od plavidel, která nejsou malými plavidly, dodržovat bezpečnou vzdálenost, která je alespoň:


3 m.

50 m.

10 m.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Termínem "sestava plavidel" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:


spojení několika plavidel, z nichž alespoň jedno je s vlastním pohonem.

dvě a více spojených nebo nespojených plavidel, plujících za sebou nebo vedle sebe.

skupina zakotvených nebo vyvázaných plavidel, zajištěná společnou hlídkou.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Koupající se osoby nesmí:


plavat do plavební dráhy.

křížit dráhu přibližujícího se plavidla.

plavat v plavební dráze a v její bezprostřední blízkosti.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

V zájmu bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu je koupání zakázáno:


v blízkosti jezů a na přehradách a jezerech, kde je provozována plavba plavidly, která nejsou malými.

v plavební komoře a ve vodní ploše nad a pod plavební komorou až k místu, kde končí zařízení k vyvazování plavidel pro čekání na proplavení.

na sledovaných vodních cestách dopravně významných, využívaných pro plavbu.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Na sledované vodní cestě je od mostu, přístaviště, překladiště, vjezdu do přístavu a ústí přítoku, který je rovněž sledovanou vodní cestou, koupání zakázáno do vzdálenosti:


100 m.

150 m.

200 m.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Hlídku na stojícím plavidle, které nemá vůdce, stanoví:


provozovatel nebo vlastník plavidla.

provozovatel pobřežní nebo vodní části přístavu.

vůdce sousedního plavidla.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Zvukový signál "jeden dlouhý zvuk" znamená:


pluji doprava.

hodlám ukončit plavbu.

pozor.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Zvukový signál "řady úderů na zvon" znamená:


pozor.

posádka na palubu.

signál nouze.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Termínem "kormidelna" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


zastřešený prostor na palubě plavidla vybavený kormidelním kolem.

prostor nebo nástavba na palubě, odkud se řídí plavidlo.

místo na palubě plavidla, které slouží vůdci plavidla pro plnění všech funkcí.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Plavidlo ve smyslu pravidel plavebního provozu "stojí":


pokud je uvázlé na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě volného pohybu.

je-li přímo nebo nepřímo zakotveno nebo přímo nebo nepřímo vyvázáno ke břehu.

jestliže stojí vůči břehu a motory pracují jen takovou silou, aby překonaly účinek proudu vody.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:


dvojitým žlutým kuželem umístěným tak, aby byl viditelný ze všech stran.

vlajkou, pod kterou nebo nad kterou je vyvěšen balón nebo předmět podobného tvaru.

vyvěšením modrého kuželu vrcholem dolů.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Plavidlo do délky trupu 20 m se nepovažuje za malé plavidlo, je-li:


převozní lodí, tlačným člunem nebo plavidlem určeným k přepravě více než 12 cestujících.

použito k vlečení vodních lyžařů.

vlečeno, tlačeno nebo vedeno v bočně svázané sestavě jiným plavidlem.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Členové posádky plavidla jsou povinni:


zachovávat mlčenlivost o pokynech nebo příkazech, které jim vůdce plavidla vydal v průběhu plavby.

plnit příkazy, které jim vydal vůdce plavidla.

řídit se pokyny vůdce plavidla k zajištění bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu.




Otázka číslo 14
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


příkaz zachovat zvláštní pozornost.

omezení v plavbě, s nímž je nutno se seznámit "INFORMUJTE SE".

zákaz proplutí.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Všechny osoby na plavidle jsou povinny řídit se příkazy:


které jim dává vůdce plavidla k zajištění bezpečnosti a plynulosti plavebního provozu.

které jim dají členové posádky plavidla v zájmu plného vytížení osobních lodí.

které jim dal provozovatel plavidla v zájmu zajištění pořádku na plavidle.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Prvním úkonem pro záchranu tonoucího po jeho vytažení z vody musí být:


zprůchodnění dýchacích cest.

masáž srdce.

umělé dýchání z úst do úst.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Pro zajištění bezpečnosti práce musejí být mechanismy při opravách:


označeny výstražným nápisem "Pod napětím".

odpojeny od zdrojů energie.

řádně promazány.




Otázka číslo 18
za 1 bod

Tento obrázek na obalu přepravovaného nákladu znamená:


přeprava dutých nádob - tedy obal chrání nádobu, která je určena pro dopravu tekutého zboží.

opatrně zacházet, sklo - tedy v obalu jsou přepravovány skleněné nádoby, které je nutno chránit před vylitím.

opatrně zacházet, křehké - tedy jedná se o křehké zboží, lámavé, musí se chránit před otřesy, nárazy, pády apod.




Otázka číslo 19
za 1 bod

Tento obrázek na obalu přepravovaného nákladu znamená:


pevné víko obalu.

tímto směrem nahoru.

náklad musí být podložen.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Nakládání sypaného materiálu vyžaduje:


plnit nákladní prostory od středu plavidla k přídi a zádi.

větší zátěž nákladu umístit do předních nákladních prostorů.

udržovat plavidlo stále v rovině.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Kotevní řetězy se zajišťují proti samovolnému spuštění kotvy:


nezajišťují se.

za plavby a při stání plavidla bez pomoci kotev.

v plavebním kanále.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Před vytažením plavidla na souš lodním výtahem je nezbytné:


zajistit kotevní zařízení proti spuštění kotvy.

odpojit akumulátory plavidla, uzavřít studny a zajistit kotevní zařízení.

odstranit z plavidla akumulátory a vypustit chladicí systém.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Střední ponor plavidla je:


ponor uprostřed délky plavidla.

střední hodnota odečtených ponorů na všech cejchovních stupnicích.

ponor uprostřed výšky trupu plavidla.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Sochory slouží při vyvázání plavidla k:


zajištění nákladu plavidla proti posunutí.

zajištění stálé vzdálenosti plavidla od břehu.

omezení náklonu plavidla při nakládce těžkých kusů.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Na přídi tlačného remorkéru jsou umístěny:


tlačné opěry.

pacholata.

ovládací klanice.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

Tlačné zařízení pro tlačné sestavy se skládá z:


uzdy a kladnice.

tlačných opěr a spřahovacího zařízení.

kladky a oblouku.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Mezi vyvazovací výstroj pohyblivou patří:


lana.

rohatinky.

pacholata.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Palec pacholete slouží k:


označení počtu smyček lan na pacholeti.

zajištění vyvazovacího ovinutého lana proti sesmeknutí, a aby nebyly kříženy další smyčky lana na pacholeti.

vyztužení pacholete.




Otázka číslo 29
za 1 bod

 

Malá plavidla se rozdělují na:


plavidla bez vlastního pohonu, s vlastním strojním pohonem a plachetnice.

plavidla s délkou menší než 20 metrů a ostatní rekreační plavidla.

rekreační plavidla a koncesovaná plavidla.




Otázka číslo 30
za 1 bod

 

Mezi vyvazovací výstroj patří:


pacholata, vázací lana, sochory, přechodová lávka, žebřík.

pacholata, rohatinky, vázací lana, palubní kruhy, průvlačnice.

vázací lana, vlečná kladka, manipulační člunek.