Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

Zvukový signál "tři dlouhé zvuky, po kterých následují dva krátké zvuky" znamená:


mám v úmyslu ukončit plavbu při levém břehu.?

mám v úmyslu provést obrat doleva.

mám v úmyslu po vyplutí z přístavu plout doleva.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Zachytí-li vůdce plavidla plujícího za snížené viditelnosti s pomocí radiolokátoru oznámení plavidla plujícího v protisměru, odpoví rádiovou stanicí:


a uvede druh a rejstříkové číslo plavidla, vzdálenost viditelnosti, délku a ponor plavidla a určí stranu pro potkávání.

a uvede druh a rozměry plavidla, počet členů posádky, nejbližší místo, kam hodlá doplout a stranu, na kterou se vyhýbá.

a uvede druh a název plavidla, směr plavby, polohu plavidla a dohodne si stranu pro potkávání.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Mezi plavidly, tlačnými a bočně svázanými sestavami se při stání musí zachovat minimální vzdálenost:


nesou-li shodnou signalizaci, tři modrá světla nebo tři modré kužely, minimální stanovená vzdálenost se na ně nevztahuje.

nesou-li shodnou signalizaci, jedno modré světlo nebo jeden modrý kužel, minimální stanovená vzdálenost se na ně nevztahuje.

nesou-li shodnou signalizaci, dvě modrá světla nebo dva modré kužely, minimální stanovená vzdálenost se na ně nevztahuje.




Otázka číslo 4
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


místo vyhrazené pro stání plavidel a sestav plavidel, která přepravují nebezpečné věci a nenesou modré světlo nebo modrý kužel.

místo vyhrazené pro stání plavidel určených k plavbě tlačením, která přepravují nebezpečné věci a musí nést modré světlo nebo modrý kužel.

místo vyhrazené pro stání plavidel, mimo plavidel určených k plavbě tlačením, která přepravují nebezpečné věci a musí nést modré světlo nebo modrý kužel.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Příkazy vůdce sestavy plavidel jsou povinni se řídit:


vůdci plavidel, která jsou součástí sestavy plavidel.

pouze členové posádky plavidla, které zajišťuje pohyb sestavy.

všichni účastníci plavebního provozu.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Zvukový signál "dva dlouhé zvuky, opakující se v intervalech, ne delších než 1 minuta“ znamená:


samostatně plující plavidlo nebo sestava plavidel plující za snížené viditelnosti.

plavidlo nebo sestava plavidel stojící za snížené viditelnosti na levé straně plavební dráhy.

sestava plavidel plující za snížené viditelnosti.




Otázka číslo 7
za 1 bod

Tento signální znak, (tabule), znamená:


zákaz potkávání a předjíždění.

konec zákazu potkávání.

zákaz potkávání levými boky.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Plující bočně svázaná sestava v noci nese:


na plavidle zajišťujícím pohyb sestavy dvě vrcholová světla umístěná 1 m nad sebou, na ostatních plavidlech v sestavě jedno vrcholové světlo, které může být nahrazeno bílým světlem viditelným ze všech stran.

na každém plavidle vrcholové světlo, které může být na plavidle zajišťujícím pohyb sestavy nahrazeno bílým světlem viditelným ze všech stran.

na každém plavidle vrcholové světlo, které může být na bočně vedených plavidlech bez vlastního pohonu nahrazeno bílým světlem viditelným ze všech stran.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Státní plavební správou musí být předem povolena:


sportovní podnik, slavnost nebo jiná obdobná činnost pořádaná na vodní cestě nebo na její březích.

skupinová plavba plavidel, která se má uskutečnit v noci nebo za snížené viditelnosti na dopravně významné vodní cestě.

akce na sledované vodní cestě, která vyžaduje úpravu, omezení nebo přerušení plavebního provozu nebo jeho zvláštní řízení.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

V úsecích vodních cest, kde jsou umístěny signální znaky zákaz kotvení:


nesmí plavidla kotvit na straně vodní cesty, na které je znak umístěn.

nesmí plavidla kotvit, zákaz se nevztahuje na malá plavidla.

musí být vhozené kotvy plavidel označeny žlutým plovákem a v noci plovákem s bílým světlem.




Otázka číslo 11
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


místo vyhrazené pro stání plavidel, která přepravují nebezpečné věci a nemusí nést modré světlo nebo modrý kužel.

místo vyhrazené pro stání všech plavidel, která přepravují nebezpečné věci a která musí nést modré světlo nebo modrý kužel.

místo vyhrazené pro stání plavidel s vlastním pohonem, která přepravují nebezpečné věci a mohou nést modré světlo nebo modrý kužel.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Plují-li plavidla směry, které vylučují jakékoli nebezpečí kolize:


musí změnit směr nebo rychlost plavby, aby míjení proběhlo levými boky.

nemění směr nebo rychlost plavby způsobem, který by mohl nebezpečí kolize přivodit.

mohou měnit směr nebo rychlost plavby pouze plavidla, plující proti proudu.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Pod mosty a pod elektrickým vedením vysokého napětí:


je stání povoleno pouze pro malá plavidla.

je stání omezeno šířkou plavebního profilu.

je stání zakázáno všem plavidlům.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Termínem "plovoucí stroj " se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:


konstrukce, objekt nebo pevné seskupení předmětů, schopné plavby, vybavené dílenskou technikou, určené pro opravy a údržbu plavidel v provozu.

zařízení schopné plavby vybavené mechanickým zařízením a určené pro práce na vodní cestě nebo v přístavu.

zařízení schopná plavby, určené k záchraně poškozených plavidel a vyprošťování nasedlých nebo uvázlých plavidel v plavební dráze.




Otázka číslo 15
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


místo vyhrazené pro stání vysokorychlostních plavidel.

příkaz uvést do provozu radiofonní stanici.

zákaz plavby plováků s plachtou (windsurfů).




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Plují-li plavidla, která nejsou malými, takovými směry, že se jejich dráhy kříží a mohlo by vzniknout nebezpečí kolize:


plavidlo, které má jiné plavidlo po pravém boku, dá tomuto plavidlu přednost v plavbě.

plavidlo, které má jiné plavidlo po levém boku, dá tomuto plavidlu přednost v plavbě.

plavidlo, které připlouvá z pravého boku, dá přednost plavidlu připlouvajícímu z jeho levého boku.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Přednostně se proplavují plavebními komorami:


lodě půjčoven plavidel.

osobní lodě plující podle jízdního řádu.

plavidla a sestavy plavidel přepravující nebezpečné věci.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Zvukový signál "pět krátkých zvuků" znamená:


stroj má zpětný chod.

předjíždění není možné.

nejsem schopen manévrování.




Otázka číslo 19
za 1 bod

Tento signální znak, (tabule), znamená:


místo doporučené pro obrat.

křížení vodní cesty vzdušným kabelem.

místo určené pro nástup a výstup – přístaviště.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Plavidla plující za snížené viditelnosti bez pomocí radiolokátoru musí:


po celou dobu plavby signalizovat jasným žlutým blikavým světlem viditelným ze všech stran.

mít na přídi pozorovatele, který je v dohledu nebo doslechu vůdce plavidla nebo sestavy plavidel.

používat alespoň jeden reflektor, nastavený ve směru plavby, ovládatelný z kormidelny.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Samostatně plující plavidlo s vlastním pohonem, jehož délka přesahuje 110 m, musí nést druhé vrcholové světlo:


nejméně 3 m za předním vrcholovým světlem, ve stejné výšce.

1 m pod vrcholovým světlem.

za předním vrcholovým světlem, ve výšce minimálně 3 m nad ním, ve vzdálenosti minimálně třikrát větší než je jejich vzájemná svislá vzdálenost.




Otázka číslo 22
za 1 bod

Tento signální znak, (tabule), znamená:


zákaz vodního lyžování.

vodní lyžování je možné jen na vlastní nebezpečí.

konec zákazu vodního lyžování.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Nemůže-li se předjíždění s ohledem na možnost nebezpečí srážky uskutečnit, musí předjížděné plavidlo dát signál:


řadu pěti dlouhých zvuků.

pět krátkých zvuků.

řadu velmi krátkých zvuků.




Otázka číslo 24
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


povolení proplutí (obecný signální znak).

doporučení držet se v určeném prostoru (v mostních otvorech nebo v jezových polích).

doporučené proplouvání jenom v jednom směru (proplouvání v protisměru je zakázáno).




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Plavidla musí upravit rychlost své plavby tak, aby nevznikalo vlnobití nebo sání:


v blízkosti plavidel plujících samotíží.

v blízkosti plavidel vyvázaných ke břehu nebo k přístavním můstkům a v blízkosti plavidel, která se nakládají nebo vykládají.

v blízkosti vyhrazených ploch pro vodní sporty, zejména pro vodní lyžování.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

Má-li plavidlo v úmyslu předjet jiné plavidlo po jeho levém boku a může-li ho tak přinutit ke změně směru nebo rychlosti plavby, musí dát signál:


dva dlouhé zvuky, po kterých následují dva krátké zvuky.

jeden krátký zvuk, po kterém následují dva dlouhé zvuky.

dva dlouhé zvuky, po kterých následuje jeden krátký zvuk.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Je-li v sestavě jedno plavidlo s vlastním pohonem, vůdcem sestavy je:


vůdce tohoto plavidla.

vůdce plavidla, které je nejblíže plavidlu s vlastním pohonem.

vůdce plavidla, které je v sestavě nejdéle.




Otázka číslo 28
za 1 bod

Tento signální znak, (tabule), znamená:


pozor zvýšené sání, například do přívodního kanálu vodní elektrárny.

jez

objekt plavební komory.




Otázka číslo 29
za 1 bod

Tento signální znak, (tabule), znamená:


místo vyhrazené pro stání sportovních a rekreačních plavidel.

místo vyhrazené pro vodní sporty, při nichž se nepoužívá plavidel.

plavba malých plavidel povolena.




Otázka číslo 30
za 1 bod

 

Může-li plavidlo vplouvající do přístavního bazénu nebo vyplouvající z nich, přinutit jiná plavidla změnit směr nebo rychlost plavby, musí dát signál:


dva krátké zvuky, za kterými následují tři dlouhé zvuky, hodlají-li po vplutí nebo vyplutí, plout doleva.

tři krátké zvuky, za kterými následují dva dlouhé zvuky, hodlají-li po vplutí nebo vyplutí, plout doleva.

tři dlouhé zvuky, za kterými následují dva krátké zvuky, hodlají-li po vplutí nebo vyplutí, plout doleva.




Otázka číslo 31
za 1 bod

 

Nemá-li plavební dráha dostatečnou šířku pro současné proplouvání mostním polem:


musí plavidlo plující proti proudu dát přednost v proplutí plavidlu plujícímu po proudu.

musí plavidlo plující po proudu dát přednost v proplutí plavidlu plujícímu proti proudu.

musí plavidlo plující po proudu vyčkat, než plavidlo plující proti proudu propluje.




Otázka číslo 32
za 1 bod

Tato signalizační světla nese:


vlečené plavidlo delší než 110 m.

vlečené plavidlo delší než 55 m

vlečené plavidlo delší než 85 m.




Otázka číslo 33
za 1 bod

 

Zvukový signál "řada dlouhých zvuků" znamená:


pozor.

hrozí nebezpečí kolize.

signál nouze.




Otázka číslo 34
za 1 bod

 

Zvukový signál "jeden krátký zvuk" daný plavidlem plujícím proti proudu, znamená:


potkávání levými boky.

potkávání pravými boky.

potkávání levými nebo pravými boky.




Otázka číslo 35
za 1 bod

 

Nakládka těžkých kusů do plavidla se provádí:


podle uvážení velitele plavidla co nejopatrněji.

podle technologického postupu zpracovaného pro plavidlo a daný případ.

těžší kusy než 10 t nelze přepravovat.




Otázka číslo 36
za 1 bod

 

Při nakládce plavidla v přístavu na regulované části Labe se musí dodržet:


minimální vzdálenost od břehu.

úředně stanovený ponor.

minimální úředně stanovený ponor.




Otázka číslo 37
za 1 bod

 

Při poproudní plavbě za vyššího vodního stavu zvolíme místo pro zakotvení plavidla:


Mimo proudnici vodního toku nad zákrutem (obloukem) vodního toku.

Mimo proudnici vodního toku za zákrutem (obloukem) vodního toku.

V proudnici vodního toku tak, aby plavidlo nebránilo v bezpečné plavbě ostatním plavidlům.




Otázka číslo 38
za 1 bod

Tato značka na obalu přepravovaného nákladu znamená (obr. L 2):


obal je vodotěsný.

chránit před vlhkem.

obal je odolný vůči dešti.




Otázka číslo 39
za 1 bod

 

Ve stabilizované poloze při odsunu raněného:


postižený leží na boku, horní končetina blíže k podložce je pokrčena v lokti, druhá leží za zády postiženého.

postižený leží na boku, spodní dolní končetina je pokrčená, výše uložená dolní končetina je natažená.

postižený leží na zádech, dolní končetiny podloženy asi 30 cm nad podložkou, hlava je zakloněna.




Otázka číslo 40
za 1 bod

 

Axiometr slouží k:


měření kurzu plavby.

měření bočního náklonu plavidla.

zjištění polohy kormidla i za noci.




Otázka číslo 41
za 1 bod

 

Při kotvení kotvou svrženou s paluby musí být kotevní řetěz (lano):


neustále napnuté.

mezi lodníkem spouštějícím kotvu a bokem lodě.

mezi lodníkem spouštějícím kotvu a protějším bokem lodě.




Otázka číslo 42
za 1 bod

 

Nejvyšší vodní stavy vykazuje řeka Vltava v:


srpnu a v podzimních měsících.

období zimního slunovratu a v lednu.

jarních měsících a v květnu a červnu.




Otázka číslo 43
za 1 bod

 

Volný bok zajišťuje plavidlu:


zásobu plovatelnosti pro havarijní situace.

dostatečnou pevnost při nakládce.

dostatečnou stabilitu.




Otázka číslo 44
za 1 bod

 

Přeplňováním spalovacího motoru rozumíme:


způsob startování motoru vzduchem stlačeným na tlak 3,5 MPa.

způsob zvyšování výkonu motoru plněním válce vzduchem nebo směsí s tlakem vyšším než atmosférickým.

promazání všech pohyblivých částí motoru tlakovým olejem před jeho vlastním nastartováním.




Otázka číslo 45
za 1 bod

 

Základním určujícím znakem lodě je:


evidenční a cejchovní označení plavidla.

délka, druh pohonu, maximální pohon plavidla.

její určení pro dopravu osob, nákladů, vlečení nebo tlačení v sestavě.




Otázka číslo 46
za 1 bod

 

U olověného akumulátoru je provozní napětí jednoho článku:


2 volty.

6 volty.

4 volty.




Otázka číslo 47
za 1 bod

 

Hlavní strojovna je prostor určený k umístění:


agregátů na výrobu elektrické energie a agregátů zajišťujících vnitřní provoz plavidla.

centrální elektrorozvodny plavidla.

pohonného soustrojí dodávajícího energii pro pohon lodě.




Otázka číslo 48
za 1 bod

 

Kotevní vratidlo je stroj:


se svislou osou otáčení řetězového ořechu.

s vodorovným bubnem výprostného lana.

s vodorovnou osou otáčení řetězového ořechu.




Otázka číslo 49
za 1 bod

 

Lodní nástavba je:


nákladní prostor.

část lodního tělesa nad palubou.

lodní sklad.




Otázka číslo 50
za 1 bod

 

Vychylováním kormidelní ploutve se odpor plavidla, (celkový odpor):


zvětšuje.

nemění.

zmenšuje.