Přibližují-li se k sobě dvě lodi se strojním pohonem v přímém nebo přibližně přímém směru tak, že vzniká nebezpečí srážky, musí každá z nich:
změnit svůj směr plavby vlevo tak, aby míjela druhou loď po pravé straně.
provést včasnou a rozhodnou akci k bezpečnému minutí lodi.
změnit svůj směr plavby vpravo tak, aby míjela druhou loď po levé straně.
Každá loď předjíždějící jinou musí:
se držet mimo dráhu lodi předjížděné.
Loď se strojním pohonem oznamuje plavidlu v dohledu manévr změny kursu vpravo:
dvěma prodlouženými tóny.
jedním prodlouženým tónem.
jedním krátkým tónem.
Pravidla týkající se světel musí být dodržena od:
podle plavební situace.
západu do východu slunce a po celou dobu plavby v podmínkách snížené viditelnosti.
18.00 hod do 6.00 hod.
Námořní protest podává velitel lodě:
v místě sídla zastupitelského úřadu ČR vlastníkovi plavidla.
v nejbližším přístavu, do kterého připluje, zastupitelskému úřadu ČR nebo notářství nebo námořnímu úřadu nebo soudu státu, do jehož přístavu loď připlula.
v nejbližším přístavu, do kterého připluje, provozovateli plavidla.
Připlouváme zprava k takto označenému plovoucímu stroji. Pro bezpečnou plavbu je nutné:
nechat jej po svém levoboku.
nechat jej po svém pravoboku.
zastavit.
Loď, mající druhou loď po své pravé straně, musí uvolnit cestu této lodi, jestliže se křižují kursy:
dvou lodí se strojním pohonem.
jakýchkoli dvou lodí.
plachetnice a lodě se strojním pohonem.
Škody, které vzniknou úmyslným a účelným způsobením škody pro záchranu majetkových hodnot ze společného námořního nebezpečí, se v námořním zákoně nazývají:
námořní kolizí.
společnou havárií.
námořním protestem.
Zjistí-li druhá loď, že loď, která je povinna uvolnit cestu, nejedná podle pravidel pro zabránění srážkám, může:
okamžitě změnit směr plavby vlevo.
sama přijmout opatření pro zabránění srážky vlastním vhodným manévrem.
okamžitě změnit směr plavby vpravo.
Všech dostupných prostředků k určení existence nebezpečí srážky musí použít:
každá loď, ale jen v noci a za snížené viditelnosti.
každá loď, podle převládajících okolností a podmínek.
pouze loď se strojním pohonem podle převládajících okolností a podmínek.
Nouzové signály slouží:
k identifikaci plavidla v nouzi.
k upozornění na nouzi a potřebu pomoci.
k nácviku poplachu na plavidle.
Námořní míle měří:
1500 m, ale jen v naší zeměpisné šířce.
1852 m.
1609 m.
Měřítko mapy 1 : 10 000 znamená, že 1 cm na mapě odpovídá:
1 km ve skutečnosti.
100 m ve skutečnosti.
100 cm ve skutečnosti.
Na námořní mapě znamená znak:
potrubí pod vodou.
čerpací stanice pohonných hmot.
hranice zákazu plavby.
Červené válcové bóje mohou mít jako vrcholový znak:
Plujete rychlostí 4 uzle. Tato rychlost odpovídá přibližně rychlosti:
2 m/s.
8 m/s.
4 m/s.
Plujete rychlostí 5 uzlů. Tato rychlost odpovídá přibližně rychlosti:
5 m/s.
2,5 m/s.
10 m/s.
Na námořní mapě se linie, která spojuje místa stejných hloubek nazývá:
izobara.
izohypsa.
izobata.
Všeobecný název pro souvislou jednotvárně šedou oblačnou vrstvu bez určitých obrysů, ze které může někdy mrholit, je:
altocumulus.
stratus.
cirrostratus.
Jestliže jsou na synoptické mapě izobary těsně vedle sebe, lze očekávat:
bezvětří.
silný vítr.
slabý vítr.
Jestliže vzduchová hmota proudí nad chladnější povrch, než byla oblast jejího vzniku, je tato vzduchová hmota:
studená.
teplá.
místní.
Do středního patra oblaků patří:
altocumulus, altostratus.
stratocumulus.
Hraniční linie, tak zvaná fronta, se vytváří:
při putování různými oklikami ze západu na východ.
při styku studené a teplé vzduchové masy.
při úplném vytlačení studeného vzduchu.
Jak se nazývá proces uzavírání teplého sektoru tlakové níže:
okluze.
sekundární cyklóna.
anticyklóna.
V průběhu působení pevninské brízy vane vítr:
v noci a dopoledne z moře na pevninu.
ráno a dopoledne z moře na pevninu.
večer a v noci z pevniny na moře.
V případě nasednutí lodi na dno závisí stupeň ohrožení a další postup na:
typu a váze kotvy a délce řetězu či lana.
druhu vrtule a výkonu motoru.
rozsahu poškození lodě, jejím využitelném vybavení pro daný účel, druhu dna, poloze mělčiny vůči větru a na stavu moře.
Mezi prostředky, nezbytné na lodi v případě vodního poplachu (pronikání vody do poškozené lodi), patří:
požární vědro, epoxidové rychleschnoucí tmely a polypropylenová lana.
vodní pumpy, lekážní prostředky (nepromokavá plachta, tabule plechu – plastu – gumy, matrace, lana vzpěry).
cement tuhnoucí pod vodou.
Záchranný ostrůvek na lodi při plavbě do 0,75 námořní míle od břehu:
je povinnou výbavou.
se vyžaduje. Je možno jej nahradit člunem se vztlakovými komorami.
není podle vyhlášky povinnou výbavou.