Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

Přibližují-li se k sobě dvě lodi se strojním pohonem v přímém nebo přibližně přímém směru tak, že vzniká nebezpečí srážky, musí každá z nich:


změnit svůj směr plavby vlevo tak, aby míjela druhou loď po pravé straně.

provést včasnou a rozhodnou akci k bezpečnému minutí lodi.

změnit svůj směr plavby vpravo tak, aby míjela druhou loď po levé straně.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Každá loď předjíždějící jinou musí:


se držet mimo dráhu lodi předjížděné.

změnit svůj směr plavby vlevo tak, aby míjela druhou loď po pravé straně.

změnit svůj směr plavby vpravo tak, aby míjela druhou loď po levé straně.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Loď se strojním pohonem oznamuje plavidlu v dohledu manévr změny kursu vpravo:


dvěma prodlouženými tóny.

jedním prodlouženým tónem.

jedním krátkým tónem.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Pravidla týkající se světel musí být dodržena od:


podle plavební situace.

západu do východu slunce a po celou dobu plavby v podmínkách snížené viditelnosti.

18.00 hod do 6.00 hod.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Námořní protest podává velitel lodě:


v místě sídla zastupitelského úřadu ČR vlastníkovi plavidla.

v nejbližším přístavu, do kterého připluje, zastupitelskému úřadu ČR nebo notářství nebo námořnímu úřadu nebo soudu státu, do jehož přístavu loď připlula.

v nejbližším přístavu, do kterého připluje, provozovateli plavidla.




Otázka číslo 6
za 1 bod

Připlouváme zprava k takto označenému plovoucímu stroji. Pro bezpečnou plavbu je nutné:


nechat jej po svém levoboku.

nechat jej po svém pravoboku.

zastavit.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Loď, mající druhou loď po své pravé straně, musí uvolnit cestu této lodi, jestliže se křižují kursy:


dvou lodí se strojním pohonem.

jakýchkoli dvou lodí.

plachetnice a lodě se strojním pohonem.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Škody, které vzniknou úmyslným a účelným způsobením škody pro záchranu majetkových hodnot ze společného námořního nebezpečí, se v námořním zákoně nazývají:


námořní kolizí.

společnou havárií.

námořním protestem.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Zjistí-li druhá loď, že loď, která je povinna uvolnit cestu, nejedná podle pravidel pro zabránění srážkám, může:


okamžitě změnit směr plavby vlevo.

sama přijmout opatření pro zabránění srážky vlastním vhodným manévrem.

okamžitě změnit směr plavby vpravo.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Všech dostupných prostředků k určení existence nebezpečí srážky musí použít:


každá loď, ale jen v noci a za snížené viditelnosti.

každá loď, podle převládajících okolností a podmínek.

pouze loď se strojním pohonem podle převládajících okolností a podmínek.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Nouzové signály slouží:


k identifikaci plavidla v nouzi.

k upozornění na nouzi a potřebu pomoci.

k nácviku poplachu na plavidle.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Námořní míle měří:


1500 m, ale jen v naší zeměpisné šířce.

1852 m.

1609 m.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Měřítko mapy 1 : 10 000 znamená, že 1 cm na mapě odpovídá:


1 km ve skutečnosti.

100 m ve skutečnosti.

100 cm ve skutečnosti.




Otázka číslo 14
za 1 bod

Na námořní mapě znamená znak:


potrubí pod vodou.

čerpací stanice pohonných hmot.

hranice zákazu plavby.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Červené válcové bóje mohou mít jako vrcholový znak:





Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Plujete rychlostí 4 uzle. Tato rychlost odpovídá přibližně rychlosti:


2 m/s.

8 m/s.

4 m/s.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Plujete rychlostí 5 uzlů. Tato rychlost odpovídá přibližně rychlosti:


5 m/s.

2,5 m/s.

10 m/s.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Na námořní mapě se linie, která spojuje místa stejných hloubek nazývá:


izobara.

izohypsa.

izobata.




Otázka číslo 19
za 1 bod

Všeobecný název pro souvislou jednotvárně šedou oblačnou vrstvu bez určitých obrysů, ze které může někdy mrholit, je:


altocumulus.

stratus.

cirrostratus.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Jestliže jsou na synoptické mapě izobary těsně vedle sebe, lze očekávat:


bezvětří.

silný vítr.

slabý vítr.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Jestliže vzduchová hmota proudí nad chladnější povrch, než byla oblast jejího vzniku, je tato vzduchová hmota:


studená.

teplá.

místní.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Do středního patra oblaků patří:


altocumulus, altostratus.

stratocumulus.

stratus.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Hraniční linie, tak zvaná fronta, se vytváří:


při putování různými oklikami ze západu na východ.

při styku studené a teplé vzduchové masy.

při úplném vytlačení studeného vzduchu.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Jak se nazývá proces uzavírání teplého sektoru tlakové níže:


okluze.

sekundární cyklóna.

anticyklóna.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

V průběhu působení pevninské brízy vane vítr:


v noci a dopoledne z moře na pevninu.

ráno a dopoledne z moře na pevninu.

večer a v noci z pevniny na moře.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

V případě nasednutí lodi na dno závisí stupeň ohrožení a další postup na:


typu a váze kotvy a délce řetězu či lana.

druhu vrtule a výkonu motoru.

rozsahu poškození lodě, jejím využitelném vybavení pro daný účel, druhu dna, poloze mělčiny vůči větru a na stavu moře.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Mezi prostředky, nezbytné na lodi v případě vodního poplachu (pronikání vody do poškozené lodi), patří:


požární vědro, epoxidové rychleschnoucí tmely a polypropylenová lana.

vodní pumpy, lekážní prostředky (nepromokavá plachta, tabule plechu – plastu – gumy, matrace, lana vzpěry).

cement tuhnoucí pod vodou.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Záchranný ostrůvek na lodi při plavbě do 0,75 námořní míle od břehu:


je povinnou výbavou.

se vyžaduje. Je možno jej nahradit člunem se vztlakovými komorami.

není podle vyhlášky povinnou výbavou.