Výraz plachetnice označuje:
loď speciálně konstruovanou pro plavbu pomocí plachet.
plavidlo, využívající plochy lodního tělesa ke zvýšení rychlosti plavby nebo k nouzovému pohonu.
jakékoli plavidlo hnané větrem.
Topenanta je:
vzpěra mezi stěžněm a kýlem.
lano jako závěs ráhna, sloužící zejména k zajištění polohy ráhna při skasané hlavní plachtě.
lano sloužící k refování kosatky na rolfoku.
Síla na kormidelní páce má být za plavby:
co největší.
co nejmenší.
asi 30 N.
Stěžeň s příliš velkou hmotností má za následek:
zlepšení stability plachetnice.
zlepšení stability plachetnice pouze za silného větru.
zhoršení stability plachetnice.
Laminární proudění vzduchu je závislé:
na aerodynamickém profilu plachty a tvaru zadního lemu.
na tvaru trupu lodě.
na sklonu švů jednotlivých dílů a pružnosti použité plachtoviny.
Návětrnost plachetnice je dána:
polohou těžiště plachet za těžištěm laterálu.
polohou těžiště plachet před těžištěm laterálu.
vzájemným plošným poměrem plachet a laterálu.
Bouřková kosatka se vyznačuje:
očnicemi obšitými kůží.
velkou plochou a velkou pevností.
malou plochou a velkou pevností.
Při poryvech za plavby na předním nebo bočním větru je třeba:
vysednout na bok lodě a vést kormidlo i plachtu tak, abychom zabránili velkému náklonu lodě do závětří.
nechat loď naklonit do návětří, a pak ji energickým zasednutím vyvážit.
vytáhnout ploutev, aby se zmenšil vztlak, který na ni působí.
Lodní těleso závodních plachetnic je konstruováno:
především z hlediska pevnosti.
s ohledem na dostatečné zajištění plovatelnosti.
především z hlediska rychlosti a pevnosti.
Refovací aparát je:
naviják pro kotevní lano.
zařízení sloužící ke zmenšování plachet za plavby.
lanko s kladkou pro měnění délky zadního líku plachty.
Výhodou plachtoviny z umělých vláken je:
vysoká pružnost a ohebnost.
odolnost proti vodě, vlhkosti a vlivům povětrnosti, nesaje vodu, téměř se nevytahuje.
daleko menší cena a snadnější zpracování než u bavlněné plachtoviny.
Stabilita plachetnice je závislá na:
poměru plochy plachet v ose laterálu.
tvaru a velikosti lodního trupu, rozložení váhy trupu a takeláže a na velikosti a umístění zátěže.
velikosti a tvaru palubních nástaveb.
Boční plocha laterálu má přímý vliv na:
stranový posuv (snos, dryf) plachetnice a na schopnost plachetnice stoupat proti větru.
na druh plachet, které může plachetnice nést.
rychlost plachetnice.
Zdánlivý vítr přichází do plachet více zepředu při:
menší rychlosti plachetnice.
větší rychlosti plachetnice.
větším náklonu plachetnice.