Při připlouvání do obvodů plavebních komor a v místech určených pro čekání plavidel nelze:
předjíždět.
se potkávat.
se potkávat a předjíždět.
Plujícím plavidlem je ve smyslu pravidel plavebního provozu plavidlo, které:
je zakotveno nebo vyvázáno, ale zasahuje nejméně polovinou šířky do plavební dráhy.
je zakotveno nebo vyvázáno mimo stanoviště označené plavebními znaky, vyjadřujícími způsob stání.
není přímo nebo nepřímo zakotveno, vyvázáno ke břehu nebo není nasedlé.
Plují-li malá plavidla stejného druhu, vyjma plachetnic, takovými směry, že se jejich dráhy kříží, a mohlo by vzniknout nebezpečí kolize:
plavidlo, které připlouvá z pravého boku, se vyhne, sníží rychlost nebo zastaví.
plavidlo, které má druhé plavidlo na levém boku, dá tomuto plavidlu přednost v plavbě a změní směr plavby vpravo.
plavidlo, které má druhé plavidlo na pravém boku, dá tomuto plavidlu přednost v plavbě a vyhne se křížení směrů plavby před jeho přídí.
Použití odrazníků v plavební komoře:
není na plavidle třeba.
je nezbytné, jsou-li odrazníky použité na plavidle snímatelné, musí být plovoucí.
je na plavidle zakázáno, pokud jsou plovoucí.
Vůdce plavidla je povinen zajistit, aby přes obrys plavidla nevyčnívaly:
součásti výstroje nebo nákladu za plavby.
věci, které by se mohly takovým uložením poškodit.
předměty, které by mohly být nebezpečím pro jiná plavidla nebo by mohly poškodit plavební zařízení a stavby na vodní cestě.
Plachetnice, která je malým plavidlem, jejíž délka nepřesahuje 7 m, musí nést:
obyčejné bílé světlo viditelné ze všech stran, přibližuje-li se jiné plavidlo, musí kromě toho ukazovat druhé obyčejné bílé světlo.
boční světla sdružená v jedné svítilně a záďové světlo.
obyčejné bílé světlo viditelné ze všech stran, přibližuje-li se jiné plavidlo.
Samostatně plující malé plavidlo s vlastním pohonem, jehož délka nepřesahuje 7 m, může nést:
bílé světlo viditelné ze všech stran pouze v případě, přibližují-li se jiná plavidla.
pouze jedno obyčejné bílé světlo viditelné ze všech stran.
pouze boční světla a záďové světlo.
Plavidla musí být na přehradních zdržích vytažena na břeh nad kótu nejvyššího vzdutí nebo na vhodná místa, umožňující převazování plavidel:
v období, kdy vydatný déšť trvá déle než sedm dnů.
před zimním obdobím.
pokud nemůže být plavidlo pod dohledem.
Dnem je ve smyslu pravidel plavebního provozu období:
mezi východem slunce a západem slunce.
které začíná půl hodiny před východem slunce a končí půl hodiny po západu slunce.
od 4:30 h do 20:00 h v létě a dobu od 7:00 h do 17:00 h v zimě.
Rozměry tabulí a vlajek, předepsané v pravidlech plavebního provozu jsou dostatečné pro dobrou viditelnost, mají-li rozměry u malých plavidel:
minimálně 0,4 m x 0,4 m.
minimálně 0,6 m x 0,6 m.
minimálně 0,5 m x 0,5 m.
Malé plavidlo, které pluje pomocí plachet a zároveň používá strojní pohon, musí nést:
žlutý balón.
bílou vlajku s vodorovným červeným pruhem uprostřed.
černý kužel, jehož vrchol směřuje dolů.
Termín „sestava plavidel“ je ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě:
spojení několika plavidel, z nichž alespoň jedno je s vlastním pohonem.
komplex plovoucích prostředků, určený pro údržbu vodních cest, který se skládá z bagru, elevátoru, remorkérů a tlačných nebo vlečných člunů.
spojení plavidel, plovoucích zařízení nebo plovoucích těles boky vedle sebe.
Stojícím plavidlem je ve smyslu pravidel plavebního provozu plavidlo, které:
je přímo nebo nepřímo zakotveno nebo přímo nebo nepřímo vyvázáno ke břehu.
stojí vůči břehu a motory pracují jen takovou silou, aby překonaly účinek proudu vody.
je uvázlé na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě volného pohybu.
Plují-li malá plavidla takovými směry, že se jejich dráhy kříží, a mohlo by vzniknout nebezpečí kolize, malé plavidlo s vlastním pohonem uvolní dráhu:
jenom plavidlům připlouvajícím z pravé strany.
všem ostatním malým plavidlům.
jenom plavidlům připlouvajícím z levé strany.
Záďovým světlem se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:
obyčejné nebo jasné bílé světlo, svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 112,5°.
silné žluté světlo, svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 225°.
jasné nebo obyčejné bílé světlo, svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku 135°.
Plavidlo sníží včas rychlost své plavby tak, aby nevznikalo nadměrné vlnobití nebo sání:
při proplouvání mostním polem.
při předjíždění ostatních plavidel.
před vjezdem do přístavu
Tato signalizační světla nese:
každé plující malé plavidlo.
plachetnice, která je malým plavidlem a jejíž délka nepřesahuje 7 m.
plachetnice, která je malým plavidlem a jejíž délka přesahuje 7 m.
ochranná síť potápěčů při práci pod hladinou vody.
rybářská síť nebo jiné rybolovné zařízení.
speciální síť použitá při zneškodňování výbušnin.
Tyto kužele nese:
plovoucí stroj nebo plavidlo vykonávající práci na vodní cestě nebo provádějící sondážní či měřicí operace.
plavidlo při rybolovu, zasahuje-li rybolovné zařízení do vzdálenosti větší než 150 m od boku plavidla.
plavidlo přepravující nebezpečné věci, vyžadující si signalizaci největším počtem černých kuželů.
Toto signalizační světlo nese:
samostatně plující malé plavidlo, které nemá vlastní pohon ani plachty.
samostatně plující malé plavidlo s vlastním pohonem do výkonu 5,4 kW.
samostatně plující malé plavidlo bez vlastního pohonu s plochou plachet do 10 m2.
Tyto denní signalizační znaky nese:
převozní loď, která nepluje volně a stojí na svém stanovišti.
plavidlo, které ztratilo manévrovací schopnost a lze je obeplout po straně, kde spuštěná kotva nevytváří překážku v plavbě.
plovoucí stroj nebo plavidlo vykonávající práci na vodní cestě na místě, které lze obeplout z obou stran.
plavidlo, které stojí bez přímého nebo nepřímého přístupu na břeh.
plavidlo, které vleče rybářské sítě nebo jiné rybolovné zařízení.
plavidlo, které má omezenou možnost manévrování.
Tuto denní signalizaci nese:
tlačná sestava stojící bez přímého nebo nepřímého přístupu na břeh.
Tyto signální znaky (tabule nebo světla) znamenají:
doporučené proplouvání v obou směrech.
doporučené proplouvání jenom v jednom směru, proplouvání v protisměru je zakázáno.
plavení dráha přechází od levého břehu k pravému břehu.
Tento signální znak (tabule) znamená:
místo vyhrazené pro stání všech plavidel, která nepřepravují nebezpečné věci.
místo vyhrazené pro stání jen malých plavidel.
místo vyhrazené pro stání plavidel bez vlastního pohonu a malých plavidel.
Výstražní znaky, kdy jedno nebo dvě světla vedle sebe blikají, mají tento význam:
zůstat stát, překážky ve směru plavby.
můžete pokračovat v plavbě.
zůstat stát, podle počtu světel jednu, nejvýše dvě hodiny.
zákaz plavby plováků s plachtou a vodního lyžování.
zákaz plavby plováků s plachtou (windsurfů).
zákaz plavby všech druhů plachetnic.
Zvukový signál "1 dlouhý zvuk" znamená:
pozor.
pluji doprava.
hodlám zastavit plavbu.
Stabilita plavidla je schopnost:
odolávat silám namáhajícím lodní těleso při nakládce.
vrátit se do původní polohy, z níž bylo vychýleno vnějšími silami, přestanou-li tyto působit.
zachovávat požadovaný směr plavby.
Povinnost nést českou státní vlajku České republiky vzniká plavidlům:
zapsaným v plavebním rejstříku.
pokud mají tuto povinnost zapsanou v osvědčení plavidla.
pouze klasifikovaným plavidlům.
Dokladem o způsobilosti plavidla k provozu na vodní cestě je:
cejchovní průkaz.
lodní osvědčení nebo osvědčení plovoucího zařízení.
klasifikační průkaz plavidla.
Nejlepší poloha pro postiženého, který je při vědomí, ale hlásí, že se mu špatně dýchá, je:
vleže na zádech se zakloněnou hlavou.
vsedě nebo polosedě s možností zapřít ruce o židli nebo podložku.
„stabilizovaná“ poloha vleže na boku.
Optimální frekvence kompresí při nepřímé masáži srdce je:
30x za minutu se dvěma přestávkami délce cca 10 sekund.
100x za minutu (téměř 2x za vteřinu) u všech postižených.
60x za minutu u dospělých, 80x za minutu u dětí.
Aniž došlo k obnovení životních funkcí, ukončíme resuscitaci utonulého:
při úplném vyčerpání zachránců.
pokud se podařilo spojit se záchrannou službou a případ jí ohlásit.
po bezvýsledném úsilí trvajícím alespoň 20 minut.
Jednotné evropské tísňové číslo je:
110.
111.
112.