Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

 

U radarových zařízení vnitrozemských lodí při plavbě na Rýně smí být použita obrazovka o minimálním průměru:


270 mm.

není stanoveno.

510 mm.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

První úkon při uvedení radarové zařízení do činnosti je:


zapnutí do provozního režimu (Power ON).

zapnutí do pohotovostního režimu (Stand by).

optimální naladění ukazatele pomocí ovládacího prvku (Tuning).




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Synchronní generátor a synchronní motor plní společnou úlohu:


způsobují, že směr záření antény a směr vychýleného paprsku v obrazovce probíhají synchronně. Tím je zajištěna časová posloupnost obrazu cíle pohybujícího se proti vlastnímu plavidlu.

způsobují, že směr záření antény a směr vychýleného paprsku v obrazovce probíhají synchronně. Tím je zajištěna věrnost zobrazení odraženého signálu.

otáčet anténou v přesně stanovené frekvenci 50 otáček za minutu.




Otázka číslo 4
za 1 bod

 

Odražený signál plavidla připlouvajícího v protisměru na horním okraji obrazovky je zakreslen:


stále stejně široký.

úzký a při přiblížení se kresba rozšiřuje.

široce a při přiblížení se kresba zužuje.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Před uvedením radarového zařízení do chodu je nezbytné:


zkontrolovat, zda se radarová anténa může volně otáčet.

prostudovat návod k použití dodaný výrobcem.

zaznamenat jeho spuštění do lodního deníku.




Otázka číslo 6
za 1 bod

 

Kvalita radarového obrazu může být závislá na:


správném používání ovládacích prvků, tlumení vzdálených odražených signálů.

volbě maximálního rozsahu.

správném nastavení jasu, kontrastu a zesílení.




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Návod k obsluze radaru musí obsahovat:


informace o uvedení do provozu a obsluze, údržbě, všeobecných bezpečnostních předpisech a pokyny pro technicky bezvadnou vestavbu do plavidla.

postup při vedení plavidla za snížené viditelnosti pomocí radaru.

spojení na servisní středisko pro záruční opravy.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Schopnost radarového zařízení zobrazit odděleně sousední cíle, které leží vedle sebe, se nazývá:


úhlové nebo azimutové rozlišení.

dálkové rozlišení.

rozlišení nablízko.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Návod k obsluze radaru musí být vyhotoven v jazyce:


v německém, anglickém, francouzském nebo nizozemském.

podle národnosti uživatele.

výrobce zařízení a státu, ve kterém je radar používán.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Radarovým zařízením se vytváří:


elektromagnetické vlny.

laserový paprsek.

úzký světelný paprsek, který je ve vzdálenosti do 20 m nebezpečný.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Radar používaný na Rýně musí mít nastavitelná pásma alespoň:


500 m, 800 m, 1200 m, 1600 m, a 2000 m.

500 m, 800 m, 1200 m, 1600 m, a 2000 m a 5000 m.

500 m, 1000 m, 1600 m, a 5000 m.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Při plavbě na široké volné vodní ploše je vhodné zvolit pásmo vzdálenosti:


nad 3000 m.

malé.

větší.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Výchylkoměr na plavidle ukazuje:


rychlost otáčení plavidla na levobok nebo pravobok ve stupních za minutu.

boční propad a snos.

výchylku kormidla ve stupních.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Pozorovatel radaru dá povel „levobok 20 stupňů“. Po šesti sekundách následuje povel „nula stupňů“. Pokud nebereme v úvahu proud vody a vítr, plavidlo změní kurs o:


00.

20.

200.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Minimální technické požadavky na radarová zařízení pro rýnskou plavbu určuje:


provozovatel plavidel na vodních cestách v povodí Rýna.

Ústřední komise pro rýnskou plavbu (ZKR).

výrobce radiolokátoru.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Při plavbě s použitím radaru plout pouze pomocí kursové linie v přímém kursu:


lze, je však nezbytné nepohnout kormidlem.

lze, je však nutné nepřetržitě sledovat příď plavidla.

nelze, protože odchylky od kursu by byly poznány pozdě.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

V oblasti rozptylového pole na odvrácené straně mostu lze zjistit plující plavidlo:


rádiem a zvukovým signálem.

dvojitým nebo vícenásobným odraženým signálem.

vícenásobným odrazem impulzů mostních pilířů.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

V radarovém stínu nelze vnímat žádné objekty, protože:


radarové paprsky nemohou vzhledem ke snížené viditelnosti objektem proniknout.

signály se odrazí od cíle do volného prostoru.

radarové paprsky nemohou překonat nástavby, dospět k cíli a tím také nevzniknou odražené signály.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Pod pojmem mrtvá zóna se rozumí:


prostor před radarovým zařízením, kam se vysílací impuls nedostane.

obraz vzniklý vícenásobným odrazem.

snížená viditelnost způsobená hustým deštěm nebo sněžením.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Centrování obrazovky je potřebné provést:


před vyplutím na volnou vodní cestu bez potřeby rozsáhlých manévrů.

vždy po zapnutí radaru.

před každým manévrem, před nímž je potřebný dostatečný výhled směrem dozadu.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Rozštěpení anténního laloku může způsobit:


odraz signálu od blízkého objektu.

vlajkový stožár stojící před radarovou anténou.

náraz antény do překážky s omezenou podjezdnou výškou.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Měřítko obrazu se s přibývající vzdáleností objektu od antény:


zmenšuje.

mění.

nemění.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Správný odstup břehové linie nebo ochranné hráze v závislosti na vodním stavu lze na obrazovce kontrolovat pomocí:


stopy dosvitu vlastního plavidla.

pevných měřicích kruhů, nastavených na potřebné zvětšení.

variabilního kruhu vzdálenosti nastaveného do mezilehlé polohy.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Střed radarového obrazu odpovídá ve skutečnosti:


nejvzdálenějšímu bodu na horizontu.

středu vlastního plavidla.

stanovišti radarové antény.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

V sestavě čtyř plavidel dává za snížené viditelností potřebné signály:


plavidlo, které je v sestavě zařazeno jako první.

plavidlo, na němž se nachází vůdce sestavy.

každé plavidlo sestavy.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

Při plavbě za snížené viditelností s pomocí radaru dává plavidlo plující po proudu signál:


trojtónový zvukový signál.

jeden dlouhý zvuk.

řada úderů na zvon opakovaná po dobu ne delší než 1 minuta.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Signály zvonem ve dne ani v noci nemusí být při snížené viditelností dávány:


není-li posádka na plavidle.

mimo plavební dráhu a na úředně stanovených místech stání.

mimo plavební dráhu a na úředně stanovených místech stání, pouze je-li v činnosti radarové zařízení.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Osoba obeznámená s radarem je taková, která:


má základní znalosti teoretické a praktické plavby s pomocí radaru. Musí být schopna vyvést plavidlo z plavebního provozu. Musí mít radarový patent.

složila zkoušku odborné způsobilosti k vedení plavidla pomocí radaru.

má základní znalosti teoretické a praktické plavby s pomocí radaru. Musí být schopna vyvést v případě nouze plavidlo z plavebního provozu. Nemusí mít radarový patent.