Přepnout na plnou verzi


Otázka číslo 1
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


telefonní stanice.

celnice.

místo vyhrazené pro stání malých plavidel.




Otázka číslo 2
za 1 bod

 

Termínem "tlačná sestava" se ve smyslu zákona o vnitrozemské plavbě rozumí:


jedno nebo více spojených plavidel, vlečených jedním nebo několika plavidly s vlastním pohonem.

více plavidel svázaných boky vedle sebe, z nichž se ani jedno nenachází před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.

pevně nebo kloubově spojeno více plavidel, z nichž alespoň jedno je umístěno před plavidlem s vlastním pohonem, které zajišťuje pohyb sestavy.




Otázka číslo 3
za 1 bod

 

Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:


vyvěšením modrého kuželu vrcholem dolů.

vlajkou, pod kterou nebo nad kterou je vyvěšen balón nebo předmět podobného tvaru.

dvojitým žlutým kuželem umístěným tak, aby byl viditelný ze všech stran.




Otázka číslo 4
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


zařízení pro připojení normalizované příruby hasičské hadice (hydrant).

místo odběru pitné vody.

sběrné místo pro odevzdávání ropných odpadů z plavidel.




Otázka číslo 5
za 1 bod

 

Termínem "blikavé světlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí přerušované světlo:


s minimálním počtem 90 záblesků za minutu.

s počtem 40 až 60 záblesků za minutu.

s jedním, dvěma nebo třemi záblesky za minutu.




Otázka číslo 6
za 1 bod

Tento signální znak (tabule) znamená:


povolení proplutí (obecný signální znak).

doporučené proplouvání jenom v jednom směru (proplouvání v protisměru je zakázáno).

doporučení držet se v určeném prostoru (v mostních otvorech nebo v jezových polích).




Otázka číslo 7
za 1 bod

 

Termínem "kormidelna" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


zastřešený prostor na palubě plavidla vybavený kormidelním kolem.

prostor nebo nástavba na palubě odkud se řídí plavidlo.

místo na palubě, které slouží vůdci plavidla pro plnění všech funkcí.




Otázka číslo 8
za 1 bod

 

Vůdce plavidla je povinen učinit neodkladná opatření k nápravě, uniknou-li z plavidla do vody:


neředěné ropné produkty nebo odpady, anebo chemické látky, pokud vytvářejí na hladině vody pěnu.

látky, které mohou ohrozit bezpečnost plavby, ostatní uživatele vodní cesty anebo znečistit vodní cestu.

chemické látky, pokud nejsou ředěny s vodou v poměru větším než 1:100.




Otázka číslo 9
za 1 bod

 

Plavidlo, které se ocitlo v nouzi a chce požádat o pomoc:


opakuje řady úderů na zvon nebo dává dlouhé zvukové signály.

dává zvukový signál "řada velmi krátkých zvuků" tak dlouho, jak to situace vyžaduje.

střídá řadu úderů na zvon s řadou krátkých zvukových signálů, než se dostaví pomoc.




Otázka číslo 10
za 1 bod

 

Plavidlo v nouzi, které potřebuje pomoc, může signalizovat:


pohybem rukou v horizontálním směru.

kroužením vlajkou nebo jiným obdobným předmětem.

vyvěšením černého balónu ve výšce minimálně 4 m nad ryskou největšího ponoru.




Otázka číslo 11
za 1 bod

 

Světla plavidel se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozdělují podle hodnoty fotometrické intenzity:


na obyčejná světla, jasná světla a silná světla.

na obrysová světla, tlumená světla a světla do mlhy.

na přístrojová světla, signalizační světla a výstražná světla.




Otázka číslo 12
za 1 bod

 

Termínem "stálé světlo viditelné ze všech stran" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí světlo svítící nepřerušovaně v obzorovém výseku:


225°.

380°.

360°.




Otázka číslo 13
za 1 bod

 

Na sledované vodní cestě je od mostu, přístaviště, překladiště, vjezdu do přístavu a ústí přítoku, který je rovněž sledovanou vodní cestou, koupání zakázáno do vzdálenosti:


200 m.

150 m.

100 m.




Otázka číslo 14
za 1 bod

 

Hlídku na stojícím plavidle stanoví:


plavební úřad.

provozovatel přístavu, překladiště nebo přístaviště.

jeho vůdce, nemá-li plavidlo vůdce, stanoví ji provozovatel plavidla nebo jeho vlastník.




Otázka číslo 15
za 1 bod

 

Zvukový signál "řady úderů na zvon" znamená:


pozor.

signál nouze.

posádka na palubu.




Otázka číslo 16
za 1 bod

 

Termínem "stojící plavidlo" se ve smyslu pravidel plavebního provozu rozumí:


plavidlo uvázlé na překážce nebo na dně vodní cesty, v důsledku čehož došlo ke ztrátě jeho volného pohybu.

plavidlo, které stojí vůči břehu a motory pracují jen takovou silou, aby překonaly účinek proudu vody.

plavidlo, které je přímo nebo nepřímo zakotveno nebo přímo nebo nepřímo vyvázáno ke břehu.




Otázka číslo 17
za 1 bod

 

Anemometr je přístroj k měření:


rychlosti větru.

tlaku v kapalinách a plynech.

teploty hydraulické kapaliny.




Otázka číslo 18
za 1 bod

 

Záchranný člun (loďka) musí být vybaven:


alespoň jedním veslem, označením názvu mateřského plavidla, plovacími vestami

dvěma vesly, záchranným kruhem, vyvazovacím lankem.

dvěma vesly, bidlem a hákem, vylévací nádobou.




Otázka číslo 19
za 1 bod

 

Zvětšení nosnosti ale zmenšení ohebnosti ocelového lana jsou vlastnostmi lana, které má duši:


konopnou.

drátěnou.

umělou.




Otázka číslo 20
za 1 bod

 

Mezi individuální záchranné prostředky patří záchranné:


vesty.

čluny.

vory.




Otázka číslo 21
za 1 bod

 

Kotvu s pevnými rameny vyprošťujeme ze dna :


za pomoci vyprošťovací loďky.

vytahováním kotevního lana nebo řetězu, čímž dřík kotvy uvolní kotvu ze dna.

za pomoci vyprošťovacího lana upevněného na rameni kotvy.




Otázka číslo 22
za 1 bod

 

Za stání musí být plavidla zakotvena nebo vyvázána tak, aby:


způsob zakotvení nebo vyvázání odpovídal postupu vyznačenému na příslušném

nemohla změnit svoji polohu a ohrozit tím jiná plavidla nebo jim překážet.

plavebním znaku.




Otázka číslo 23
za 1 bod

 

Lodní obšívka se skládá z dnové obšívky a:


outorů.

boční obšívky a outorů.

boční obšívky.




Otázka číslo 24
za 1 bod

 

Oko na vázacím laně na plavidle:


musí být vytvořeno pouze zápletem.

může být lisováno.

musí být pojištěno lanovými šroubovacími sponami proti povolení zápletu.




Otázka číslo 25
za 1 bod

 

Outor je:


část lodní nástavby.

část obšívky plavidla v přechodu lodního dna do boků.

druh lodního mechanismu.




Otázka číslo 26
za 1 bod

 

Prověšení korečkového řetězu u plovoucího korečkového bagru způsobuje:


opotřebení pryžového dopravníku.

opotřebování čepů a pouzder v korečcích a ve spojovacích článcích.

uvolnění kotevního lana.




Otázka číslo 27
za 1 bod

 

Kontrola a údržba konstrukčních a pracovních prvků plovoucích drapákových bagrů je povinností posádky bagru. U pojízdné konstrukce elektricky poháněného kladkostroje - "kočky" se především kontroluje:


třídící zařízení.

dehydrační zařízení.

zda se nezadírají kladky a kola.




Otázka číslo 28
za 1 bod

 

Plovoucí lžícové bagry se podle konstrukčního provedení výložníku (kyvného ramene) a lžíce rozdělují na bagry se lžící:


otočnou a výklopnou.

výškovou a vlečnou (korečkem).

sedimentární a rozrušovací.




Otázka číslo 29
za 1 bod

 

Závažné události a nebezpečné stavy, které by mohly ohrozit provoz organizace nebo zákonem chráněný obecný zájem je organizace povinna bezodkladně ohlásit:


obvodnímu báňskému úřadu.

Českému báňskému úřadu.

státní plavební správě.




Otázka číslo 30
za 1 bod

 

Těžbu štěrkopísku z vodní skládky nebo vykládání štěrkopísku z nákladních člunů zabezpečují plovoucí korečkové:


elevátory.

sací bagry.

bagry.




Otázka číslo 31
za 1 bod

 

Kotvení drapákového bagru je na větší vodní ploše výhodné:


do břehu.

pilotami.

dvou až čtyřramennou kotvou do dna.




Otázka číslo 32
za 1 bod

 

Rozpojování zeminy, tzn. nabírání a přemísťování materiálu nad hladinu, je u plovoucího lžícového bagru pracovní proces:


kombinovaný.

přerušovaný.

nepřerušovaný.




Otázka číslo 33
za 1 bod

 

Rozrušená původní nerostná hmota, která tvoří zemskou kůru se nazývá:


nerostná surovina.

zemina.

hornina.




Otázka číslo 34
za 1 bod

 

Vějířový způsob bagrování plovoucími sacími bagry se používá hlavně:


na dostatečně široké vodní ploše.

v úzkých kanálech.

na uzavřených štěrkovištích.




Otázka číslo 35
za 1 bod

 

Kontrola a údržba konstrukčních a pracovních prvků plovoucích drapákových bagrů je povinností posádky bagru. U sklopného výložníku (ramene) se především kontroluje:


zda se nezadírají kladky na hřídeli pro vedení lan.

tlakové oběhové čerpadlo.

odjílovací rošt.




Otázka číslo 36
za 1 bod

 

Z uvedených konstrukčních prvků patří mezi konstrukční prvky sacího bagru:


drapáková lžíce.

korečkový řetěz.

výtlačné potrubí.




Otázka číslo 37
za 1 bod

 

Mezi konstrukční prvky drapákového bagru patří:


horní a spodní turas.

závěsná konstrukce tvaru "A".

elektricky poháněný kladkostroj - "pojízdná kočka".




Otázka číslo 38
za 1 bod

 

Ocelové příložky na korečkovém řetězu korečkového bagru:


zabraňují vyjetí čepů z korečků.

usnadňují otáčení čepu v pouzdru spojovacího článku.

zabraňují protáčení korečkového řetězu na spodním turasu.




Otázka číslo 39
za 1 bod

 

Délka záběru před turasem při těžbě korečkovým bagrem se zvětšuje:


zmenšováním délky (prověšením) korečkového řetězu.

zvětšováním hloubky bagrování a zmenšováním délky (prověšením) korečkového řetězu.

zmenšováním hloubky bagrování a zvětšováním délky (prověšením) korečkového řetězu.




Otázka číslo 40
za 1 bod

 

Horní hranice výkonu našich plovoucích drapákových bagrů je:


3 500 m3/h.

35 m3/h.

350 m3/h.